Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 18 Mei 2007

Sayunya Si ikan Yu 2 ( Singgahsana )

Pulau-pulau yang menujah kelemut ombak di Penyabong. Damai & sepi sendiri.

Catatan 2

Aku terbayang akan wajah Tekong Tenang semasa pertama kali aku ke Penyabong. Kenapa aku gelar dia Tekong Tenang? Pertamanya dia amat penyabar. Dari wajahnya terpancar akan keikhlasan dia mengemudi bot. Keduanya ..paling aku trauma adalah awak-awaknya. Dari awal kami menjejak kaki ke dalam bot sampailah kami balik. Tidur semata si awak-awak ini. Adalah dia bangun sekejap seperti masa bot kami tersangkut buluh atau bangun makan jika lapar. Huh! kalau aku jadi Tekong Tenang mau aku campak dia ke laut, janganlah sampai lemas. Sudah jadi kes lainlah pula. Banyak lagi ciri-ciri yang baik ada pada Tekong Tenang ini. Beruntung pengail yang dapat tekong sebaik dia.

Siapa pula tekong kami kali ini?. Mengikut kata Fairuz ialah tekong Dali (Bukan nama sebenar). Dia pernah sekali mengail dengan Tekong Dali ini. Puncanya adalah sebelum itu Fairuz pergi ke Penyabong memang tidak dapat ikan yang banyak. Semasa di jeti dia tertembung dengan kumpulan pengail yang sesama pulang dari laut. Nampak ketara mereka mendapat ikan yang banyak berbanding kumpulan Fairuz.

Bagi kaki pancing memang tidaklah mengutamakan hasil tangkapan tetapi pastinya teruja jika hari yang sama, tempat yang sama ada kumpulan lain yang dapat menangkap ikan yang besar-besar. Secara lojiknya mesti pengaruh tekong juga memainkan peranan, pandai mencari lubuk, tahu unjam mana yang banyak ikan.

Memang banyak lagi faktor untuk mendapat tangkapan ikan yang lumayan. Pengaruh air pasang, arus, terang gelapnya bulan, lokasi, gangguan pukat tunda dan selebihnya tentulah kemahiran si pengail; Apa umpan yang sesuai, mata kail yang bagaimana, Apollo saiz berapa, mesin jenis apa, tali warna apa dan banyak lagi. Yang pastinya memang kena belajar hingga mahir. Jika tidak memang akan jadi TRIP KUMPAU@MANGKOR yang dicatatkan oleh Si Pengail 2.

Trip Kumpau

Pandangan dari jeti di Penyabong di awal pagi

Penyabong memang antara persekitaran laut yang cantik. Jeti yang diusahakan oleh penduduk tempatan seharusnya dapat perhatian kerajaan. Buat masa ini semua kemudahan di jeti dipantau olah penduduk tempatan. Bayaran tempat letak kenderaan, cukai kepala & kemudahan awam masih dalam kawalan penduduk tempatan. Jangan terkejut jika ke sini, aku sendiri seram tenguk ada kira bonzer yang mengawal, wajahnya memang ganas mirip lanun dalam filem Pirates of the Caribbean. Kalau ada Captain Jack Sparrow yang bercelak tu sejuklah hati. Captain Jack Sparrow sememangnya lanun baik. Memang seram jika tertembung bonzer Penyabong ini.

Penyabong boleh menarik pelancung yang ramai, bukan sekadar mengail bagi kaki pancing tetapi sesuai juga tempat keluarga bersantai dengan adanya Kelong Pulau Aceh. Sejak dulu ramai kalangan pelancung dari Singapura yang rajin menginap di Kelong Pulau Aceh. Satu kepala menginap sehari semalam di sini dengan kadar sekitar RM150 termasuk makan minum tentunya kadar berpatutan sebab pengunjung boleh memancing.

Bayaran bot memancing di sini bagi hari cuti umum sekitar RM750 tentunya bukan menjadi halangan bagi kaki pancing jika layanan tekongnya sebagus Tekong Tenang pun syarat pemancing tahu. Sebaiknya awak-awak akan memasak & memang segala tangkapan adalah milik penyewa bot. Teruntuk buat Pengail...

Emmm hayalan aku terganggu, entah berapa lama aku terlelap, sedar-sedar aku telah sampai di daerah Rompin.

" Ish mana datangnya pula dewan sebasar ini? " Reza bersuara.

" Emmm biasalah dewan besar di perkampungan cina! "

" Jalan masuk ke Penyabong sahaja ramai cina di dalam semuanya orang kita " Fairuz bersuara.

Hampir setahun aku tidak berkunjung ke Penyabong. Memang banyak berubah. Jalan ke Penyabong telah dibesarkan. Ada seperkara sahaja yang tidak berubah. Periuk api yang masih bertaburan di jalanraya. Selamba sahaja sekumpulan lembu tidur di panasnya jalanraya. Kerbau di Penyabong memang amat gemuk & sasa. Awas memang tak boleh memandu laju sepanjang perjalanan 14km ke Jeti Penyabong. Kerbau itu hitam, memang tidak nampak dalam gelap..!

Suluhan lampu Wira hampir samar dihalang kabus dinihari. 3:13 pagi. Sasaran waktu yang Fairuz jangka ditepati. Laju juga Fairuz memandu mungkin lantaran kelewatan Sharil Smart. Suluhan lampu Waja mereka yang mengekori di belakang sesekali menyilaukan cermin belakang. Aku terbayangkan surau Kampung Penyabong. Sunyi. Paling peliknya tiada pun jemaah yang sembahyang subuh. Berkunci depan belakang. Harap-harap pintu pagarnya tidak berkunci. Tahun lalu kami lepak di baikoni belakangnya.

Peta Ke Penyabong

" Baru bercat pintu pagarnya " Aku melihat pagarnya nampak cantik bercat.

" Mungkin ada menteri kot baru datang ke Penyabong ni! "

Eddie keluar kereta & membuka pintu pagar. Macam tahun lalu masih tidak berkunci.

Antara panorama yang sempat dirakam oleh Fairuz di lautan Penyabong

Sakit kronikku tidak menyerang. Aku mencapai Surya di beg galasku untuk mencari ilham di Penyabong. Aku bukan peminat Surya sebenarnya, jarang aku merokok, kot sekali sekali jika stres sangat atau berjalan jauh untuk menghilangkan mengantuk. Tidak ketemu Surya sehari pun tidak kisah.

Aku melihat Faizal memang asyik merokok putus berubung. Segak machoo Faizal ini. Usia tentunya sekitar 30an masih tak kawin. Itu saja maklumat yang aku tahu dari Sharil. Faizal adalah adik ipar kepada Abang Man. Aku memang tidak menjangka dia adalah juruterbang MAS. Memang teringin mahu menimba pengalaman dia di langit biru. Harap-harap dapat berbual panjang dengan dia.

Aku memasang ubat nyamuk yang dibawa Fairuz, tapi tiada kakinya. Tawakal sahajalah kot boleh menyala sampai ke pagi.

Memang payah aku mahu terlelap, lantaran dengkuran Sharil & abangnya Abang Man amat kuat. Tentunya sekuat dengkuranku yang paling dibenci oleh Mila. Cuma Anif sahaja yang sanggup tidur denganku. Azim anakku yang bungsu awal-awal lagi akan tarik bantal lari jauh jika aku cuba nak tidur di sisinya. Memang masalah bagi mereka yang berdengkur dalam bab tidur beramai.

Sedar-sedar hari telah subuh. Tiada Tok Bilal azan di surau ini. Aku bangun dalam suram subuh, ambil wuduk & sembahyang sendirian. Bab sembahyang terkadang memang jadi perkara sensitif waktu pengail berkumpul. Titik.

Sedar-sedar hari telah subuh. Tiada Tok Bilal azan di surau ini. Aku bangun dalam suram subuh, ambil wuduk & sembahyang sendirian. Bab sembahyang terkadang memang jadi perkara sensitif waktu pengail berkumpul, apatah lagi ketika terumbang-ambing di dada laut. Titik.

Seorang demi seorang bangun. Jam 7:30 kami bertolak ke jeti yang sekitar 1km. Makan dua keping roti canai di kedai mirip arwah Opah Bi buat. Payah mahu cari Makcik tabur roti canai. Di Penyabong ada. Aku lihat bonzai yang ditanam tahun lalu di sekitar gerai. Cantik nampak menjadi & subur. Duduk di gerai ini terubat rasa rindu akan kampung halaman. Terbayang arwah Opah Bi, redup desaku Desa Tualang dengan teduhan pepohon rambai amat damai.

Di pantai Penyabong nampak penuh kereta di tempat letak kereta. Banyak plet Singapura. Mesti mereka tidur di Kelong Pulau Aceh. Hanya ada sekumpulan pemancing dari Kuala Lumpur. Tidak seramai tahun lalu.

Deburan ombak bagaikan ditelan gigi laut. Senyap sepi. Tiada angin basah. Cuaca cantik, panorama tenang. Kali kedua aku menjejak pantai Penyabong, pandangan di pantai Penyabong tetap indah.

Kami mencari troli & mengangkat barangan di pondok jeti. Fairus cuba menghubungi Tekong Dali. Dapat dihubungi, tetapi katanya bot dia tersadai di air cetek. Tidak boleh berlabuh. Air surut. Memang payah diterima akal, bot lain banyak berlabuh; Dali ooo Dali. Fairuz pula sejak Khamis lagi telah telefon Tekong Dali untuk memastikan kami pergi. Habis nak pergi dengan bot mana ni?... Hari telah jam 8:00 pagi lebih!

- bersambung

Menunggu Makcik Roti Canai menjamu kami. Dari kiri Kapten Faizal, Abang Man, Sharil, iDAN, Eddie & Reza.