Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 2 Februari 2000

Sentiasa baca surah al-Fatihah (Petua)


Oleh Nuri Angkasa

AMALAN yang baik itu pastinya mendapat ganjaran Allah. itulah janji Allah kepada hamba-Nya dan hanya kepada mereka yang mahu mengerti. Justeru, atas keyakinan ini terdorong untuk melakukan beberapa amalan baik oleh kumpulan pemancing dengan berkumpul sebelum memulakan ekspedisi atau pemburuan kemudian membaca doa dan mohon kesejahteraan serta keselamatan Allah di samping mohon rezeki dan keberkatan yang berkekalan dalam setiap aktiviti mereka.

Usaha baik ini patut dilakukan oleh semua kumpulan memancing sebelum turun ke laut atau ke mana saja pergerakan yang hendak dituju. Namun, yang tidak kurang pentingnya ialah sikap jujur dan ikhlas yang mesti ada pada setiap orang.

Melakukan amalan baik ini antaranya membaca surah al-Fatihah dan mengucapkan selawat memuji Nabi Muhammad. Selain daripada mendapat pahala, ganjaran berkat atas perjalanan itu moga-moga Allah gandakan. Begitu mudahnya kita diberi Allah untuk mendapat pahala. Cuma kita saja yang melupakan pemberian baik yang dijanjikan Allah untuk hamba-Nya.

Sehubungan itu, mana-mana individu atau kumpulan pemancing yang hendak memulakan aktiviti sewajarnya mengamalkan amalan baik sebelum turun memancing. Cuma apa yang perlu dititik beratkan ialah supaya amalan ini dapat digunakan secara lebih menyeluruh malah jadikan satu rutin dan petua.

Bagi Pak Nuri, apa juga kebaikan yang tidak digunakan dengan paksaan adalah satu amalan paling dituntut oleh Islam dan bukan atas paksaan.

Daripada pengalaman beberapa orang nelayan mengakui bahawa surah al-Fatihah jika dibaca dengan penuh khusyuk dan mengisi doa dalamnya pastinya kita akan dapat merasakan bahawa kita bagaikan berada dalam ketenangan, tenteram dan damai atau merasakan bahawa kita terlepas daripada ikatan sebarang kesalahan kepada Allah.

Jika perubahan ini belum dapat kita rasakan kita maka masih belum berada pada tahap yang diterima Allah. Tetapi Allah sentiasa melihat akan kesungguhan kita jika kita benar-benar beriman kepada-Nya.

Dalam erti kata lain, kita sebagai hamba Allah yang serba kekurangan dan kelemahan perlu sentiasa meminta kepada Allah pada setiap waktu dan saat supaya Dia memberikan kekuatan terutama ketika bakal berdepan dengan keganasan laut seperti ribut dan gelombang besar. Justeru, bacalah surah al-Fatihah berulang kali dan berdoa serta bermohon untuk kebaikan, kerana Allah lebih memahami sesuatu yang anda tidak faham.

Joran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan