Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 3 Februari 2000

Elak berjalan seorang diri waktu malam (Petua)

Nuri Angkasa

SETIAP pemancing perlu memastikan keselamatan apabila berjalan malam seorang diri untuk ke lokasi memancing di tasik, sungai, paya atau lombong tinggal yang jauh dari perkampungan. Perlu diingatkan bahawa setiap perjalanan itu diintai oleh beberapa makhluk lain yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Justeru, apabila memulakan perjalanan yang walaupun tidak jauh lokasinya jika kita lupa membaca ‘Bismillah’ sebelum mula melangkah meninggalkan rumah untuk berserah kepada Allah bagi mengelak apa juga gangguan.

Kadang-kadang deria rasa kita akan merasakan sesuatu yang mengiringi kita berjalan. Kita boleh merasa bagaikan ada ‘sesuatu’mengekori di belakang atau terasa ada sentuhan tangan atau dengusan nafas yang agak kuat dari arah sebelah kiri dan kanan. Kadang-kala ranting patah seperti dipijak.

Menyedari hakikat ini, anda ( kaki pancing) perlu menguatkan semangat jika menyedari anda sedang diperhatikan makhluk halus sama ada dari kalangan yang baik atau jahat.

Anda dinasihatkan supaya membaca ayat suci al-Quran terutama ayat Qursi yang terlalu banyak hikmatnya. Baca berulang kali sehingga anda dapat merasakan bahawa makhluk yang mengikuti anda sudah menghilangkan diri.

Pada hemat Pak Nuri adalah lebih baik anda sentiasa berteman walaupun seorang rakan pancing lain untuk turun memancing walaupun lokasinya dekat dan dapat dilihat cahaya lampu perkampungan. Kita tidak mengetahui bahawa di luar rumah yang dianggap selamat rupa-rupanya ada yang ‘menunggu’ untuk diajak berteman.

Walaupun dalam apa juga ikhtiar untuk mengelak daripada gangguan makhluk halus anda perlu mendekati Allah dengan membaca ayat suci al-Quran dan sentiasa ingat bahawa berjalan seorang itu adalah perjalanan mati, berdua itu berteman, apabila bertiga berwaspadalah kerana antara dua ada satu yang bukan teman.

Joran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan