Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 1 Februari 2000

Pahala berganda bersama keluarga (Petua)

Oleh Nuri Angkasa

SELAMAT berpuasa kepada semua warga kaki pancing di seluruh negara yang beragama Islam dengan harapan bulan yang penuh barakah ini dapat kita menguatkan semangat untuk mendekati Allah bersama amalan yang baik. Berpuasa dan berbuka bersama keluarga adalah nikmat kemesraan paling manis dan mendapat pahala berganda dari Allah. Justeru pemancing tidak harus mengabaikan bulan yang penuh rahmat ini untuk ditinggalkan begitu saja hanya untuk meneruskan aktiviti memancing.

Atas apa pun alasan, agama Islam tidak melarang hobi memancing pada bulan puasa, tetapi ada baiknya pemancing tidak mengikut jejak nelayan yang pastinya bergantung hidup di laut sepenuh masa, manakala pemancing adalah hobi yang datang bermusim dan tentunya hobi ini boleh di tinggalkan pada bulan Ramadan.

Beberapa pengalaman yang pernah Pak Nuri lalui sebelum ini, ada warga pemancing darat berkhemah di tepi tasik sehingga beberapa hari kononnya memancing di bulan puasa dapat menjauhkan diri daripada sebarang pandangan yang boleh menghilangkan pahala puasa. Ada juga berpendapat aktiviti memancing di laut mempunyai kekuatan untuk menahan diri daripada lapar dan dahaga daripada berada di rumah kerana sentiasa mencium bau masakan isteri ketika menyediakan juadah berbuka puasa.

Kebenarannya memang ada, kerana semua aktiviti menjalankan kerja harian tidak perlu dihentikan pada bulan puasa, cuma Pak Nuri harap ia dikurangkan sedikit supaya tidak terlalu terdedah kepada panas bahang matahari yang boleh menyebabkan seseorang cepat letih dan terlalu dahaga.

Islam adalah agama yang tidak ada paksaan cuma kita harus memikirkan bersama bahawa pada bulan puasa yang penuh dengan pahala berganda jika dapat dikerjakan dalam suasana yang tenang di samping keluarga berbuka puasa dan ke masjid bersama keluarga, tentu keadaan begini lebih menjamin kemesraan dan mengeratkan lagi kasih sayang anggota keluarga.

Justeru atas rasa tanggungjawab untuk mendapatkan pahala yang lebih daripada bulan biasa, Pak Nuri cadangkan supaya pemancing dapat kurangkan aktiviti memancing di bulan Ramadan ini. Kejar pahala bersama keluarga tersayang daripada mengejar ikan yang sudah pasti selepas Ramadan nanti rezeki akan bertambah.

Joran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan