deadMeta
Dengan
rasa tenang anda buka pintu kereta, masukkan kunci dalam kereta dan
kemudian nak hidupkan enjin. Tapi enjin tak hidup-hidup jugak! Anda pun
mula la panik lagi-lagi yang baru lagi pakai kereta tu. Jadi kenapa
agaknye tak boleh start tu? Mari lihat antara sebab-sebab utama enjin
tak boleh dihidupkan.
1. BATERI
Sebab
utama adalah bateri. Memang biasanya bateri la punca tak boleh hidup.
Samada bateri lemah atau dah habis terus. Bateri ade 2 jenis, Free
maintenance dan bateri dengan air. Yang guna air ni kene la selalu
periksa, biasa kalau servis setiap 5000km tu periksa airnya cukup ke
tak. Bagi bateri yang dah berusia 2-3 tahun keatas kerap la sikit
periksa airnya, biasanya jangka hayat bateri pun beberapa tahun je. Bagi
yang free maintenance pulak periksa indicator kat atas bateri tu. Kalau
ok warna dia hijau, kalau ade cincin hitam tu dah mula lemah, kalau
hitam dah sampai masa nak tukar baru.
pic: probebatteries.co.za
Jadi
apa yang membuatkan bateri ni habis? Kadang-kadang lupa tutup lampu
kereta, ataupun bateri tu jangka hayatnya dah tak lama, ataupun
alternator yang sepatutnya mengecas bateri tu rosak.
Bateri
yang dah padam habis sampai alarm tak menyala, ataupun panel meter tu
lansung dah tak menyala tu dah tak boleh nak jump start dengan bateri
lain. Ala... yang sambung wayar bateri lain ke bateri kereta yang tak
boleh start tu panggil jump start la. Jadi penyelesaiannya? kene la
bukak bateri kedua-dua kereta tu dan kemudian pasangkan bateri yang
masih baik tu pada kereta yang dah habis bateri, hidupkan enjin dan
kemudian tanpa memadamkan enjin tu tukar balik bateri ke kereta asal.
Jangan risau. Enjin takkan mati kalau bateri dicabut. kalau enjin mati
tu maknanya alternator rosak la tu! jadi lupekan la bateri tu dan pergi
tukar alternator baru.
Untuk kereta manual?
takyah tukar bateri. masuk gear 2, tekan clutch dan mintak la sape2
tolak, agak2 dah berjalan sikit tu lepas clutch dan enjin akan hidup.
Jangan lupa pusingkan kunci ke ON dulu sebelum buat, kang sia-sia je.
Nak
jump start pulak hati-hati. Kalau dah rasa bateri tu kong sangat, wayar
positif tu memang kene letak pada kedua-dua terminal positif. wayar
negatif pulak satu pada terminal negatif kereta dengan bateri yang elok
tu satu lagi pada rangka kereta dengan bateri yang bermasalah tu. Biasa
orang letak pada terminal je kan? Bahaya.. takut meletup bateri tu.
Satu lagi, kalau bukak bonet je tengok betul-betul ade bateri ke tak, entah-entah bateri dah hilang kene curi tak?
Kalau
panel meter menyala tapi bila pusing kunci lampu makin malap ade ade
bunyi "tik tik tik tik" tu pun menandakan bateri lemah.
2. Gear LEVER bukan pada P
pic: becarcare.com
Yang
ni memang kelakar, punye la panik! Tapi bile sedar tengok gear tu kat D
la, kat R la, kat 2 atau L. Memang la tak hidup!!! Untuk kereta jenis
automatik, kene pastikan gear lever tu pada 'P' baru enjin tu boleh
dihidupkan! Jangan buat silap ni lagi.
3. Minyak petrol tak sampai
Ni
pun biasa berlaku, pusing kunci enjin boleh crank tapi crank sampai
besok pun tak hidup jugak enjin tu. Mungkin minyak petrol anda habis
dah, tapi kalau banyak lagi dan anda pasti, mungkin ada masalah pada pam
petrol anda atau penapis petrol yang membuatkan minyak tak sampai.
Kalau anda tahu kat mana fuel rail tu, buka fuel rail dan crank enjin,
kalau minyak tak terpancut tu memang la bermasalah. Yang tak tau buat
jangan buat-buat tau. Minta pertolongan pakar.
4. Steering lock!!
Lupa
atau tak sedar steering tu kene lock? Sebab tu kunci tak boleh pusing,
pusing sikit steering tu sambil pusingkan kunci, baru la boleh hidup
enjin tu!
5. Spark plug bermasalah
Susah
nak hidup tapi boleh crank, atau dah hidup tapi semput-semput. Mungkin
masalah Spark plug yang kotor atau basah akibat leaking atau patah ke
atau apa saja.
6. Ignition coil bermasalah
Lebih kurang je simptom macam spark plug rosak.
7. Starter bermasalah.
Sebelum
starter rosak sepenuhnya ia pasti akan memberi amaran dulu. Contohnya
bile nak crank rasa kosong je. Pernah tak anda terlupa yang enjin tengah
hidup dan anda crank lagi sekali dan kemudian ada bunyi macam besi
bergesel? Bunyi macam tu la yang akan terhasil bila starter dah mula
haus. Sebelum tak boleh hidup lansung enjin anda, baik tukar.
8. Timing belt bermasalah.
Kalau
boleh crank tapi bunyi pelik atau gegar enjin lain macam, hentikan
berbuat demikian, dikhuatiri timing belt anda longgar atau putus sewaktu
crank. Bunyi tu agak menakutkan macam ade besi tengah meloncat-loncat
dalam enjin. Minta bantuan pakar untuk mengenalpasti masalah tersebut.
9. Aircond compressor jammed
Kalau
kompressor aircond tersangkut atau jem, ia boleh menyekat enjin untuk
hidup. Jadi kalau nak jalan jugak kene potong belting aircond dan power
steering tu, Jadi takde aircond la. Sampai ke bengkel tukar kompressor
dan belting baru.
10. ECU bermasalah.
ECU
atau komputer atau otak kepada kereta anda bermasalah. Kadang-kadang
kapasitor dalam tu pecah dan bocor lalu menghasilkan asid yang boleh
mencairkan board ECU tu. kalau ECU tu yang rosak cepat-cepat hantar
baiki, Kalau orang tu pandai dia boleh cuci balik board tu dan tukar
kapasitor baru melainkan kalau dah lama jadi dan asid tu dah makan board
tu. Tapi pada yang tak berapa pandai nak tukar kapasitor tu diorang
suruh beli ECU baru je yang mahal!
Bonus!
Push start button/immobilizer user!
Untuk
yang pakai push start button atau immobilizer tu, lupa nak letak kat
immobilizer pada tempatnye kot. yang push start button user tu lupa
tekan brek utk start enjin kot. Atau bateri dalam remote tu dah habis.
Jadi masukkan remote tu dalam slot yg terletak dalam handrest atau bawah
push start button tu dan kemudia start la macam biasa.
Kalau
dah tekan brek, dah masukkan remote dalam slot masih tak start jugak,
biasanya ada masalah pada sensor brek tu. Itu yang biasa terjadi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan