Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 17 Julai 2006

..:: Teramat Rindu - Part 6 Akhir ::..

Posted on: Jul 17, 2006 - 11:25 AM by idanradzi

Melalui kakaknya, dapatlah Dr Bambang melunaskan hutang- piutangnya terutama untuk membina rumahnya. Memang sebahagian keluarga Dr Bambang adalah warganegara Malaysia. Ayahnya memiliki kad pengenalan Malaysia lantaran lama bekerja di sini biarpun asalnya lahir di Indonesia. Ibunya memang warganegara Malaysia. Bilamana konfrantasi Malaysia Indonesia melanda, kebetulan ayahnya membawa ibu Dr Bambang ke Indonesia, maka memang sebahagian adik beradik Dr Bambang lahir & menetap saja di Indonesia. Ada pula adik beradik Dr Bambang yang kekal di Malaysia.


Konfrontasi Indonesia-Malaysia atau yang lebih dikenalpasti sebagai Konfrontasi Rumpun Melayu adalah konflik perebutan & masa depan pulau Kalimantan, antara Malaysia dan Indonesia pada tahun 1962 hingga 1966. Perang ini berawal dari keinginan Malaysia untuk menggabungkan Brunei, Sabah dan Sarawak dengan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1961. Keinginan itu ditentang oleh Presiden Soekarno yang menganggap Malaysia sebagai "boneka" Britainia. Anggapan ini ternyata dangkal apabila "peperangan" ini terhenti sejurus berlaku pergolakan di Indonesia yang menyaksikan Presiden Soeharto mengambilalih kuasa dari Presiden Soekarno.... boleh melayari laman web tentang konfrantasi ini di internet. dengan menaip "Konfrontasi Indonesia-Malaysia" di mana mana enjin capaian akan terdapat banyak cerita tentang sejarah & pergolakan konfrantasi ini.

Kakak Dr Bambang menasihatkan agar dia berhijrah mencari kerja ke Malaysia; Kakaknya yang memberi lorong agar Dr Bambang berkerja di Fakulti Kejuruteraan UPM ini. Dalam keadaan hura-hara melayan kerenah isteri pertamanya. Dr Bambang berkemas-kemas untuk ke Malaysia bersama dengan isteri mudanya. Waktu itu isteri pertama membawa rajukan hati & tinggal bersama keluarganya. Dia memang kerap memohon untuk berpisah.

Sememangnya keadaan kewangan Dr Bambang amatlah tidak kukuh. Kenapa Dr Bambang nikah lagi satu memanglah amat payah untuk aku menerimanya. Apakah cukup sekadar alasan ingin membantu adik teman rapat supaya tidak terusan menjanda; atau ada sebab yang lain. Apakah keadaan rumahtangga Dr Bambang memang tidak bahagia sebelum dia membuat keputusan berpoligami?. Atau sementelah keadaan rumahtangga yang aman bahagia menjadi purak peranda atas kesilapan Dr Bambang mencorak rumahtangganya?.

Bagi aku berpoligami itu memang dibolehkan oleh Agama tetapi poligami itu seharusnya membahagiakan bukan menambahkan masalah. Isteri tua memang ada hak menentang poligami jika diperlakukan ketidakadilan. Keadilan itu adalah teras berpoligami. Jodoh pertemuan memang bukan perancangan kita. Aku akur itu. Kenapa aku katakan aku akur, sebab ramai pasangan yang bahagia & sepakat dalam menempoh hidup berpoligami. Tidak sepakat tidak reda antara suami isteri selalunya yang menjadi segalanya meruncing. Keluargaku juga ramai yang berpoligami.

Memang kita tak punyai hak mempersoalkan keizinan Ilahi menemukan seseorang itu dengan dunia poligami. Kecukupan jodoh sama ada satu, dua, tiga atau empat memang ketentuan Dia Nan Esa.

Pada saat akhir setelah Dr Bambang mendapat tawaran bekerja di Malaysia. Isteri pertama tiba-tiba muncul & mahu mengikut mereka ke Malaysia. Bilamana tiada pilihan lain, Dr Bambang terpaksa membawa kedua-dua isterinya ke Malaysia. Bersama empat orang cahayamata. Tiga cahayamata dengan isteri pertama. Seorang anak tiri isteri mudanya.

Di Malaysia memang keadaan tambah gawat lantaran kerenah isteri pertama tidak mahu bertolak-ansur dalam banyak perkara. Dalam setahun sahaja isteri pertama tinggal di Malaysia tercetuslah keretakan yang menunggu belah. Isteri kedua memiliki cahayamata kedua dengan Dr Bambang. Memang menjadi tambah besar keluarga Dr Bambang. Isteri muda Dr Bambang banyak mengalah & dapat menerima seadanya. Yang tua yang selalu tak puas hati. Timbullah masalah SMS & gangguan orang ketiga dihati isteri pertama lalu kembali ke seberang meninggalkan Dr Bambang.

“Dr bagaimana kini keadaan isteri Dr di sana?”

Aku cuba mencungkil keadaan mereka. Sebab memang aku tahu biarpun mereka sudah dua tahun lebih berpisah tapi mereka pernah ingin rujuk semula. Isterinya pernah datang kejap ke Malaysia untuk rujuk, tapi lantaran payahnya mencari Wali Hakim ketika itu isterinya mendadak kembali ke Indonesia. Setelah itu mereka terusan berutus SMS.

“Entahlah iDAN”

“Kenapa tak rujuk saja Dr demi anak Dr yang satu itu.”

“Kalau dulu isteri muda saya ini tak kisah bermadu, tetapi kini bilamana lama madunya lari; Memang agak payah untuk dia dapat menerima isteri pertama saya. Apatah lagi dalam keadaan saya yang masih tak dapat kerja terjamin. Kontrak saya dengan UPM akan habis pada November ini. Jadi saya masih tak dapat memikirkan masalah rumahtangga saya.”

“Cubalah memohon di mana mana Universiti lain.” Desahku.

“Kos hidup di Malaysia ini iDAN terlalu tinggi, gaji saya RM5,000 lebih di sini pun tak dapat menabung, bagaimana mahu saya teruskan kehidupan di sini. Lagipun di sini tempoh berkerja pendik berbanding kami di sana, hingga 65 tahun boleh berpencen”

“Kalau macam itu jadilah Dr nak pulang ke seberang November nanti?”

“Hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri, baik juga di negeri sendiri iDAN, lagipun tenguk SMS isteri pertama saya ini…”

Aku menatap skrin Nokia Dr Bambang. Membaca apa yang ditulis oleh isteri pertamanya. SMS CINTA. Memang patut dia kembali ke Indonesia.Dr Bambang terus mencapai Suryanya. Menghulur sebatang kepada aku. Dicelahan asap Surya aku terbayang akan mata sayu kerinduan anaknya di sana.

TAMAT

- Moralnya kisah Dr Bambang ini ialah; Pertama, masalah berpoligami dalam Agama kita memang perlukan persepakatan dari semua pihak. Isteri-isteri kena dapat menerima seadanya demi suami dapat berlaku adil. Masalah Dr Bambang boleh selesai jika isteri yang pertama tidak membuat kerenah. Sebab yang muda banyak berkorban, malahan memang mampu untuk berkerja di Malaysia jika ada yang dapat menguruskan anak-anaknya.

- Masalah kewangan keluarga memang lazimnya tidak mencukupi jika berpoligami sebab keluarga yang tentunya besar. Jadi jika mahu segalanya sempurna memang dalam satu keluarga kena sekurang-kurangnya ada dua pendapatan. Bukan perkara ganjil suami & isteri berkerja. Memang sudah jadi kelaziman di Malaysia.

- Keduanya, bilamana ada masalah keluarga jangan diadukan atau mencari jalan keluar dengan orang ketiga selain kedua ibu & bapa sendiri. Agama menyarankan begitu. Jika isteri masih punyai ibu & bapa seharusnya berunding dengan kedua ibu & bapa suami isteri; Mencari jalan penyelesaian yang terbaik demi menyelamatkan hubungan rumahtangga. Kes Dr Bambang isteri pertama mengujudkan orang luar ke tiga yang kata Dr Bambang bagaikan fatamorgana. Lelaki yang tempat isterinya mengadu itu, berSMS & mungkin bertelefon. Tentunya mereka kenal semasa rumahtangga Dr Bambang kecoh di Indonesia lagi . Pun semasa dia lari pulang ke Indonesia mungkin mereka dapat berjumpa. Orang luar ketiga ini selalunya semata-mata ingin menangguk di air keruh. Masalah akan tambah rumit kalaupun kembali rujuk tinggal bersama; bolehkah seorang suami melupakan sikap tidak setia seorang isteri sebegini?. "

- Kisah ini masih tergantung, cinta dalam rumahtangga masih amat rapuh. Kasih sayang anak-anak memang amat kabur, terutama anak di seberang bersama ibunya. Anak memang selalu jadi mangsa jika berlakunya perceraian. Usia semakin tua apakah akan menjaminkan bersemi cinta baru tulus & semurni dulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan