Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 13 Julai 2006

..:: Teramat Rindu - Part 5 ::..

Posted on: Jul 13, 2006 - 11:09 PM by idanradzi

Setelah sedawa, aku pergi mencapai bekas abu rokok. Saat paling sedap merokok adalah semasa lepas makanlah. Kena pulak masakan pedas minang. Memang nikmat orang merokok ini. Tapi dalam dada entah apa jadi!.

“Isk basi pulak rasanya teh ini.” Sungut Dr Bambang akan teh dalam botol yang dibawa ke hulu hilir. Katanya merokok tanpa ada teh memang kurang nikmat. Teh itulah ulaman rokoknya.

“Laa... Dr tertelan ke teh basi itu?.”

“Bukan basi, tapi dah sejuk sangat mungkin kerana penghawa dingin kereta.”


Aku terbayang Dr Bambang bawa isteri muda & anak-anaknya bakan di restoran masakan minang. Maknanya sekarang Dr Bambang ada lima cahayamata. Seorang anak tiri, seorang cahayamata dia dengan isteri muda, tiga orang lagi anak dari cinta pertamanya. Isteri pertama.

Bagaimana iyer asalnya Dr Bambang boleh beristeri dua?.

Semasa Dr Bambang menyambung belajar PhD di Jepun. Dia, Pak Subari & Pak Agos (Nama sebenar saya terpaksa rahsiakan) memang amat rapat. Mereka rajin bertadarus, berusrah atau berdiri malam bersama. Semasa itu masing-masing telah berkeluarga & punyai cahayamata. Oleh kerana keintiman mereka, masing-masing telah sepakat jika terjadi sebarang kemungkinan. Kemalangan, meninggal dunia atau sebarang musibah, mereka yang tinggal mestilah menjaga keluarga yang ditimpa musibah. Boleh juga bernikah dengan isteri kawan mereka yang menjadi janda. Itu janji mereka bertiga. Maknanya keluarga mereka bertiga telah bagaikan satu keluarga besar. Masing-masing akrab & saling bantu membantu. Dr Bambang menyudahkan PhD di Jepun lebih dari tujuh tahun. Dia bermasalah dengan penyelarasnya, pensyarah yang memantau PhDnya belum punyai pengalaman untuk mengeluarkan pelajar PhD sepertinya.

“Saya terpaksa majukan lapuran PhD saya itu pada seorang Prof yang memang pakar dalam robotik itu iDAN, dia mengaku memang penyelidikan saya itu telah sempurna & lebih dari mencukupi untuk saya memiliki PhD. Barulah penyelaras saya benarkan saya viva & tamat pengajian saya.” Sungutnya pada suatu petang.

Apabila Dr Bambang pulang ke Bandung kampung halamannya. Dia menziarahi rumah Pak Agos. Di sanalah dia ketemu jodoh dengan isterinya sekarang. Adik perempuan Pak Agos memang telah lama menjanda. Seorang janda muda punyai seorang cahayamata. Setelah berbincang dengan Pak Agos akan niatnya untuk melamar adiknya, Pak Agos memang berbesar hati & bersetuju Dr Bambang bernikah dengan adiknya.

Masalah yang pasti, kerutinan hati seorang isteri ialah; isteri pertama Dr Bambang tidak dapat menerima madunya. Tidak mahu bermadu. Bikin kecoh perbagai hal.

“ Masa itu iDAN saya tengah mendirikan rumah kediaman. Belanja membina rumah itu tidak mencukupi. Saya terpaksa memujuk isteri pertama menjual kereta hasil wang simpanan semasa di Jepun, demi menampung perbelanjaan membina rumah kediaman itu.”

Semasa tempuh tiada rumah sendirilah isterinya tinggal bersama keluarganya. Emm.. bayangkan kalau isteri tua bikin kecoh. Wang simpanan pula habis. Projek membina rumah pula terbengkalai. Di Indonesia bukan mudah untuk mendapat kerja. Gaji pensyarah seperti Dr Bambang adalah sekitar RM600 campur elaun dapatlah sekitar RM800 duit Malaysia. Bagaimana mahu menyara dua keluarga. Dr Bambang menghubungi kakak kandungnya yang menetap di Tapah Perak.

- bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan