Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 10 Julai 2006

..:: Teramat Rindu - Part 4 ::..

Posted on: Jul 10, 2006 - 03:03 AM by idanradzi

Dari simpang empat DBP ke Plaza Low Yat sebenarnya tidaklah jauh sangat berbanding mahu terus ke Dataran Merdeka, mengarah ke Puduraya & akan bertemu juga Penjara Pudu. Cumanya pertama kali kami ke Plaza Low Yat sangkut lama di depan Penjara Pudu membuatkan Dr Khairi jeran untuk mengikut jalan yang aku cadangkan. Jadi aku tak mahu komen apatah lagi mengeluh lantaran terperangkap lebih dari sejam mengikut jalan yang Dr Bambang lalui. Bila aku congak-congak dah lebih dua jam perjalanan kami.


Melihat Puduraya memang teringat masa aku tak punya kenderaan sendiri. Berulang alik ke Kota Bharu Perak dengan isteriku Mila mengambil masa lebih dari separuh hari. Lebuhraya pun tiada di zaman dulu. Memang kalau musim perayaan akan terperangkap lama di sekitar Tanjung Malim ke Ipoh. Sungkai yang lengang bertukar ke arus kenderaan yang terhinjut-hinjut. Kesesakan yang kadang-kadang sampai enam ke lapan jam baru sampai ke Kota Bharu. Apatah lagi kalau naik bas loncat. Isk kes bas loncatlah yang membuatkan Mila balik raya ke kampungnya, serik nak ikut aku pulang beraya naik bas loncat... maka berayalah sendirian tanpa isteri.

"Emmm padanlah lambat, trafik yang jaga, polis trafik kat Malaysia ini lembab betui kan iDAN" Dr Bambang mengganggu lamunanku.

"Ikut polis trafiknya juga Dr, kalau yang mahir & pantas mengawal jalan mesti akan lancar."

"Patutnya dia kena gunakan masa juga. Kasi lalui mengikut masa yang seimbang. Kalau asyik hendak kasi lalui dari satu arah terlalu lama, memang jadi sesak begini."

" Biarlah Dr, kita dah terperangkap begini, masa ada lagi. Selalunya kedai komputer di Plaza Low Yat tu akan tutup sekitar lapan malam. Kita ada masa kira-kira sejam lagi. Urusan sayapun kejap saja. Cuma hantar router, Dr pula cuma nak tambah ram kat Note Book... kejap ajer tu."

"Kedai komputer di Sungei Wang tu iDAN tutup jam berapa?"

"Lambat sikit kut banding dengan Low Yat!. Harap-harap jam 9:00 lebih baru tutup."

Sunyi amat sekitar Imbi Plaza, nak menuju tempat letak keretapun memang lapang. Senang dapat ruang letak kereta, tidaklah payah seperti selalu aku ke Plaza Low, kena turun jauh ke aras bawah tanah.

Ram DDR2 sekitar RM200 untuk 512MB. Dr Bambang beli ram yang gerentinya boleh tukar serta merta. Memang pengeluaran Acer, aku sendiri tak pernah dengan jenamanya. RM230 untuk 512MB. Selalunya di kedai biasa sekitar RM175, tapi tak tahu pula tentang gerenti. Entahlah bagi aku ram memang jarang meragam, belum pernah lagi rosak terpaksa hantar ke kedai dalam masa masih ada gerenti. Masalahnya Dr Bambang tak mahu gerenti yang terpaksa tunggu sampai berminggu. Malahan kalau router yang aku hantar untuk klim gerentinya, mesti lebih dari sebulan barulah siap. Maka itu kalau nak pakai Streamyx di Malaysia ini memang kena ada dua router atau ADSL modem. Kilat kuat sangat di Malaysia. Selalunya modem akan terbakar melalui kabel telefon.

"Isk tak cukup wang pula ni iDAN, boleh guna wang iDAN dulu, nanti saya jolok kad."

"Ada ni tak ada masalah, baru saja gaji. Kebetulan baru saja keluar duit."

Bila tambah saja ram, komputer Dr Bambang masih lembab, aku syak kena serang virus. Wakil penjual itu juga mengesyaki begitu.

" Anak yang mana satu yang suka main permainan komputer tu?"

"Yang lelaki itulah yang pernah datang makmal tempuh hari. Saya pun kadang-kadang ikut main."

"Saya pula memang buta pasal permaian komputer ini."

Selain nak beli ram, cadangnya Dr Bambang hendak ke Plaza Sungei Wang mencari CD permainan komputer. Aku memang suka beli perisian di Mines IT City, sekitar RM3 dah dapat perbagai jenis perisian.

Setelah selesai hantar router, dan beli ram kami menyeberang ke bangunan Plaza Sungei Wang untuk sembahyang magrib. Dalam perjalanan ke surau isteri Dr Bambang telefon, minta belikan sate minang. Memang rutin begitulah, Jika ke KL Dr Bambang mesti makan di Kampung Baru, kedai masakan minang. Dia memang sering membawa isterinya makan di Restoren Minang yang sama.

Di Plaza Sungei Wang memang tak banyak terdapat CD permainan, jadi sebelum ambil kereta di Plaza Low Yat, elok cuba cari-cari di sana. Huh! satu pun tak berkenan di hati Dr Bambang.

"Semuanya CD lama iDAN!"

Aku memanglah tak kenal mana CD permainan lama, mana pula yang baru. Memang Dr Bambang amat prihatin dengan cahayamatanya, sampaikan dia boleh tahu mana CD permainan lama & baru. Dia boleh tahu mana satu CD yang telah ada & mana satu pula corak permainan komputer yang anak-anaknya minati.

Bagaimana ayah yang sebaik Dr Bambang boleh terpisah dengan anaknya?. Ayah yang sentiasa rapat dengan anak-anaknya boleh dipisahkan kasih sayang mereka. Apakah niat seorang isteri yang mahu berteduh di pohon cinta lain akan dapat membahagiakan jiwa anak-anaknya. Intimkah jalinan seorang ayah tiri dengan anak tirinya?.

Jauhnya aku melayani keraguan hatiku. Keraguan & protes diriku terhadap kesetiaan seorang isteri. Memang tidak adil jika suaminya amat baik.

Setelah terhimpit dengan kesesakan, kamipun sampai di Kampung Baru. Aku tak banyak bercakap semasa makan, sebab memang lapar sesangat waktu itu. Apatah lagi dengan asakan pergolakan jiwa ini. Permasalah teman, permasalah diri bagaikan kait mengait.

Aku jamah rendang hati & tauhu. Berkuahkan masakan asam pedas. Memang pedas. Lantaran aku memang ada darah Minangkabau jadi pedas bagaimana sekali pun aku tetap menyukai masakan minang. Jam pun dah sekitar jam 10:00 malam. Memang dah lewat waktu makan malam kami.

- bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan