Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 5 Mei 2000

Perisian halang laman lucah (Delima Merkah)



SAYA ingin merujuk pada kisah yang disiarkan di ruanga ini pada minggu lalu yang judulnya “Ayah Layari Laman Web Lucah.” Di sini, saya ingin berkongsi idea, mudah-mudahan ia dapat membantu Along untuk mengatasi masalahnya.

Pada hemat saya, Along boleh menggunakan perisian untuk menghalang seseorang pengguna Internet daripada mencapai laman web lucah. Antara perisian percuma yang Along boleh gunakan Internet filter dan ia boleh dimuat turun melalui alamat ini: http://www.parentaltools.net/


Saya juga ada membuat penerangan dalam Bahasa Melayu pada blog saya iaitu di http://neoryzer.blogspot.com/2008/06/internet-filter.html. Sebenarnya, banyak lagi perisian yang ada di Internet untuk menghalang capaian ke kaman web lucah.

Dengan menggunakan perisian yang disediakan itu, kita dapat menapis atau menghalang kata carian atau keyword yang kita setkan. Kita juga boleh menapis dan menghalang menggunakan ip dan lain-lain carian yang mengandungi unsur tidak bermoral.

Perisian yang disediakan juga membolehkan kita melihat rekod web yang dicapai oleh pengguna pada komputer yang digunakan. Dengan ini kita boleh mengetahui web yang di capai dan diakses.

NEORYZER

Terima kasih kerana memberi input yang amat berguna bukan saja kepada Along yang kisahnya disiarkan di ruangan ini minggu lalu, tapi Dang Setia yakin maklumat yang saudara beri turut bermanfaat kepada semua pembaca.

Dang Setia amat mengalu-alukan, maklum balas dan input daripada pembaca kerana yakin setiap daripada kita ada kelebihan tersendiri yang boleh dikongsi bersama dan memberi manfaat kepada orang lain.

Sebagaimana dinyatakan di dalam al-Quran, kita sebagai umat Islam memang diwajibkan saling nasihat menasihati dan pesan memesan untuk kebaikan. Biar sedikit saja ilmu yang kita ada, ia lebih berguna jika kita berkongsi dengan orang lain daripada kita menyimpannya hanya untuk diri kita seorang.

Penggunaan perisian yang mampu bertindak sebagai penampan atau penghalang pengguna Internet daripa meneroka laman web lucah atau lain-lain laman web yang menjurus kepada pengaruh negatif, sekadar membuktikan tiada salahnya kecanggihan teknologi.

Ibarat sebilah pisau, terpulanglah kepada penggunanya sama ada mahu digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Begitu jugalah dengan teknologi, jika kita nak gunakannya untuk tujuan baik, memang boleh sangat, tapi jika kita nak salah gunakannya, ia bukan salah teknologi, sebaliknya salah kita.

DangSetia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan