Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 1 Mei 2000

Masjid terapung atas tasik ( CitraAlam )


Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my

TIADA apa yang perlu diperkenalkan lagi mengenai kemegahan masjid yang dinamakan sempena dengan nama Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj ini.

Kedudukan mercu tanda di pusat pentadbiran negara ini bersebelahan dengan Dataran Putra dan berhadapan dengan Tasik Putrajaya memberi pemandangan sebahagian besar Putrajaya.

Pada waktu malam, cahaya menerangi kawasan sekitar masjid ini membuatkan ia kelihatan seolah-olah terapung di permukaan tasik.

Keseluruhan reka bentuk berteraskan seni bina Paris pada zaman kerajaan Safawe. Seni bina tradisional digunakan bagi mengharmonikan perubahan bentuk segi empat pada dewan solat, kepada bentuk bulat (kubah) dengan menggunakan perantaraan berbentuk segi lapan (oktagon).

Di aras dua, ia menampilkan imej pertahanan kota Islam zaman silam dengan bahagian bawahnya diteguhkan dengan struktur dinding dan benteng sebagai simbol keteguhan Islam.

Aras bawah dibuka dengan konsep terbuka berbentuk payung dan ukiran yang direka membolehkan sistem pengudaraan semula jadi. Konsep ini memberikan kesinambungan antara ruang solat dalam dan luar.

Aras satu dan bahagian bumbung mengandungi lapan kubah kecil membentuk empat penjuru dewan solat utama. Di sekelilingnya, ukiran bertingkat dibina bagi memberi perincian halus di bahagian ini.

Sebanyak 16 tudung konkrit mengelilingi aras menuju ke puncak kubah ini dengan mercu tajam menuju ke langit menjadi simbol kepada pengabdian kepada Maha Pencipta.

Menara berbentuk bintang lapan penjuru setinggi 116 meter di sebelah kiri pintu gerbang masjid jelas menonjolkan keunggulan seni bina Islam.

Lima tingkat pembahagi pada menara ini untuk melambangkan lima rukun Islam dan juga sembahyang lima waktu.

Kubah utama berwarna merah jambu didominasi ukiran tumbuhan, bermotifkan “arabesque” yang lazimnya dilihat di kubah masjid di Mesir.

Ukiran bahagian dalam kubah diilhamkan dari seni tukang tradisional Melayu. Manakala, kayu cengal dan seraya hitam bagi menyerlahkan ukiran dalam masjid.

Di aras bawah dua, ia menjadi penghubung utama kepada kaki siar kepada rangkaian pejalan kaki mengelilingi tasik buatan manusia.

Di atas aras ini juga, pelantar dibina bagi memberikan pengunjung peluang untuk menghayati tasik yang indah terserlah. Pelantar sama digunakan untuk tujuan penyelenggaraan.

>>BAGAIMANA KE SANA

>Perkhidmatan Bas

Bas Cityliner - nombor 868 dari depan kompleks Sinar Kota ke Putrajaya.

Waktu operasi: 6.30 pagi hingga 10 malam.

Tambang: RM2.60

Tiba di terminal bas dan teksi di Presint 9, anda boleh mendapatkan bas Nadi Putra untuk ke Masjid Putra terletak di Presint 1.

RapidKL - Bas E1 dari Kl Sentral ke Putrajaya Sentral dan tukar bas 427 yang akan melalui kawasan ini. Atau, ambil bas T41 dari stesen Star-LRT Maluri, berhenti di KTM Serdang dan ambil bas T42 ke Putrajaya.

Tambang: Laluan utama RM4 dan laluan dalam Putrajaya RM1.

>Perkhidmatan Kereta api

ERL dari Stesen Sentral. Berhenti di Presint 7 dan ambil bas Nadi Putra ke Presint 1.

Kekerapan: selama 30 minit sekali.

Waktu Operasi: 5.30 pagi hingga 1 pagi

>TARIKAN LAIN DI SINI

*Dataran Putra - menepatkan medan selera, Selera Putra menghidangkan pelbagai jenis menu tempatan dan antarabangsa,

*Cruise Tasik Putrajaya - tasik buatan manusia seluas 400 hektar ini menyajikan pemandangan sebahagian besar Putrajaya. Anda akan melintasi beberapa jambatan utama pusat pentadbiran kerajaan persekutuan ini apabila menaiki pelayaran ini.

Harian Metro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan