Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 14 Oktober 2012

DUNIA AMAT SEMENTARA.


Baru-baru ini ada seseorang aku sempat berbual panjang di internet; aku tak pasti dia ini apa fahaman politiknya. Cuma aku kata aku terkilan sebab karyaku tak mendapat tempat di BH sejak lebih tiga tahun lalu.

2. Atas kekecewaan karya aku tak terbit di akhbar BN aku lebih aktif menghantar karya ke akhbar PR seperti Harakah & Suara Keadilan. Sebelum ini pun aku tak pilih fahaman politik; hantar karya ke semua penerbitan. Tema puisiku sama saja lebih bertumpukan suasana semasa,cinta, kemanusiaan dan agama.

3. Kekinian nampaknya akhbar PR lebih menerima karyaku. Top-top peminatku ini terus sepi dan tak lagi klik FBku pun blogku. Kuanter di blog dan FB senang nak kesan siapa peminat kita. Macam sekarang ni yg baru kik FBku adalah Wawa, Kitin, Ida, Oja, TW , Munie dan Tok Perak di tanah suci.

4. Aku persoalkan kenapa mesti sebab fahaman politik kita boleh kehilangan peminat. Bagiku dunia sastera atau kehidupan penulis adalah neutral; yang penting tulisan penulis itu memang ikhlas dan bagus dibaca. Aku amat menghormatan A Samad Said biar pun aku tahu ramai kalangan orang BN tak suka dia sebab terlibat dalam pergerakan BERSIH.

5. Lagi aku sedih ada rakan SMI ku hilang tak mahu pun klik FBku sebab aku pernah menyatakan aku tak suka orang BN/PR tuduh dia macam-macam sebab dia dulu pernah popular di TV seantero Malaya. Sering muncul sebagai Penganalisis Politik. Dia makin tersohor tapi sejak Sinar Harian telah silap pergunakan dia; terus dia merajuk & aku pun dia tak tegur. Sebenarnya dia mangsa keadaan tak baik kita tuduh dia orang politik ini dan pembangkang. Pembangkang di Malaya sekarang ni; dua-dua; BN pun pembangkang di negeri PR begitu juga sebalaiknya. Jangan jadikan isu.

6. Satu yang kena ingat golongan Penyair seperti aku bukan orang politik; aku mahu bebas bersuara dan jangan sesekali cop aku ini berfahaman politik bagi mana-mana pihak. Janganlah sebab karya aku keluar dari wadah PR aku mahu dipinggirkan; habis tu takkan aku nak tunggu sampai ke liang lahat BH atau Utusan tak sudi terbitkan karya aku; sedangkan aku telah secara rasmi memilih kerjayaku sebagai Penyair Sepenuh Masa. DUNIA ini amat sementara. Politik itu juga tak kekal lama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan