Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Isnin, 4 Mei 2009

MP5 Dipasaran (Singgahsana)


Belum pun puas kita klik Pemain MP4, sejak tahun lalu telah perbagai MP5 dijual di pasaran. Kebanyakan barangan elektronik sekarang ini dibuat di negara cina. Jika dulu Jepun & Taiwan semakin memonopoli pembuatan barangan elektronik; kekinian negara cina menjadi pesaing sengit buat Jepun & Taiwan. Terutama disegi harga; pasti negara cina dapat menandinginya lantaran kos pembuatan yang rendah.

Jika anda klik ke laman web (situs) ini pasti anda akan teruja mahu memiliki Pemain MP5 yang perbagai fungsi. Sila klik situs ini di interner (alam maya).

Situs jualan MP5 di alam maya.

Rakan aku Asraf sering membeli barangan melalui alam maya akan produk terkini yang banyak terjual. Jika kita punyai modal besar memang jualan secara langsung di alam maya amat menguntungkan. Antara sebabnya kita boleh memilih produk sendiri tanpa bergantung dengan barangan yang dibekalkan olah pembekal tempatan yang telah sedia mengambil keuntungan. Juga kita lebih cepat mempromosikan prudok terkini tanpa sekatan & iklan yang meluas melalui situs yang sedia ada di alam maya.

"Aziq nak beli MP3 macam mana?" Aku baru sahaja balik dari sembahyang Jumaat di Masjid Penjara Kajang.

"Yang biasa saja, ada memori 4GB dah cukup.." Aku terbayang MP3 pelajar yang tertinggal di makmal komputer Unit IT. Saleh tak kasi usik pun, rasanya dah lebih setahun tersimpan di laci barangan tertinggal. Kira dah boleh wakaf dah lebih dari tempoh iklan.

"Kenapa tak minat dengan MP4?"

"Bajet tak cukup ayah.."

"Ayah tambah jika tak cukup.., jom kita banding harga di WARTA Bandar Baru Bangi" Kasihan pasaraya Bintang jarang disebut orang, masih sedap nak sebut WARTA Bangi. Aku naktempah tiket X-Man jadi bolehlah banding harga MP4 di sana dengan tempat lain.

Jenis berjenama, selalunya yang telah ada kelas, macam Sony atau i-Pot memanglah mahal amat harganya. Barangannya kecik cinonit tetapi mahallah amat. MP3 sekitar RM100 telah dapat yang baik-baik, tapi tak banyak mana fungsi berbanding MP4. Bila aku bandingkan harga di WARTA memang sederhana sahaja. Masih lebih murah di CarreFour di Alamanda. Aku teringat amat harganya belalui risalah iklan yang bersepahan di peti surat saban minggu. Paling murah tentunya di Plaza Lowyat.

Aku berkira-kira jika ke Alamanda, sibuk@sesaknya satu hal, piihan tak sebegitu banyak. Maka aku lebih suka ke Mines Seri Kembangan; kira tempat aku memancing zaman 80an. Lagi dekat lagi banyak pilihan. Ada sebuah kedai teramat besar di sana, Challenger cumanya banyak barangan berjenama yang dijual tetapi boleh juga cari di kedai-kedai komputer sebelahannya. Boleh banding harga. Memanglah paling bagus buat bandingan harga di Plaza Lowyat KL. Ratusan buah kedai & perbagai tawaran. Huh!, masanya, parkirnya, sesaknya, jika bermasalah barangannya bagaimana?; Penat nak datang semula.


Pendekkan ceritera, dari Pemain MP3, cadang nak beli Pemain MP4 tetiba kami tertarik dengan Pemain MP5 ini, amat teruja akan perbagai fungsinya siap boleh main permainan komputer & salurkan ke TV. Banyak format audio & video boleh dimainkan. Boleh saja muatturun rancangan di alam maya ke Pemain MP5 ini & terus tayangkan di skrin TV. MP3, RM/ RMVB/ AVI/ FLV/ MPEG-4(AVI)/ H.264 , memang menarik. Saiznya amatlah kecik cinonit.

Nak jadi ceritera, Aziq guna tak sampai tiga jam; balik dari menonton X-Men dah Pemain MP5nya meragam. Beberapa iconnya hilang; radio tenguk imej semua okey. Tak ada icon untuk MP3 & video yang lainnya.Bila aku amati; aku yakin amat lantaran dibelasah birus di komputernya. Aku jarang paksa Aziq itu scan birus di komputernya. Aku cuba mencari perisiannya di alam maya. Huh! sampai jam 5 pagi tak jumpa. Cuma dapat aku kesan kompeni yang membuatnya.

Semalam Sabtu aku scan birus di komputer Aziq menggunakan BDC. BartPE aku dah rosak. Guna save mode nampaknya berkesan juga. Memang banyak amat birusnya. Terutama birus Trojan.

MP5 ini ada gerenti setahun, jika tak kena air atau terhempas pecah berkecailah. Sabtu; aku pergi ke kedai yang menjualnya. Bagusnya kedai yang aku beli ini tak banyak kerenah. Baik sangat taukeynya; dia terus tukar yang baru. Jika nak hantar ke wakil pengedarnya tentunya lambat. Kedai komputer tersebut mengadap ruang ligar bot, Tingkat 3. Data Plus Computer Sdn Bhd. Terutama yang agak berumur apeknya, peramah & mesra pelanggan. Harganya sederhana. Tapi mudah berunding.

Aku teringat ketika aku beli telefon bimbit di sekitar Mines; tak pernah eloknya, ada saja masalahnya, paling akhir aku beli telefon bimbit LG. Baru pakai separuh hari skrinnya bermasalah; ada segaris rona mengganggu pandangan. Tak boleh segera ditukar yang lain. Kena tunggu dekat sebulan barulah dapat semula telefon tersebut. Kena dihantar ke pembekalnya. Siap kena soal siasat; macamlah harganya beribu. Tak percaya langsung dengan pelanggan. Siap tanya... masuk air ke, jatuh ke..!. Isk! memang cikadak betul amoinya. Harap lawa saja. Baru setengah hari tak lojiklah tanya bebenda macam itu. Barang baru takkanlah kita sebagai pengguna tak sayang. Tak angin ke jika pakai setengah hari meragam, kemudian nak tunggu sebulan baru dapat digunakan. Manalah nak rasa ghairahnya guna barangan baru. Ciss!.

MP5 yang Aziq beli ini, mungkin tak lasak dengan gangguan birus, mungkin juga alah dengan gangguan arus elektrik. Tak pasti. Harapan aku ianya tak meragam lagi & memang aku berkira-kira teringin juga memilikinya satu. Tak mahal sangat tapi banyak kegunaannya bagi mereka yang suka ICT terutamanya jika kita pergi melancung & bosan waktu senggangnya; tentunya Pemain MP5 ini banyak membantu kita. Perbagai boleh kita lakukan dengan Pemain MP5 ini.

Di pasaran kini MP5 tersedia dengan radio, TV, kamera. Emmm! duit sahaja yang perlu ada...!. Maka itu kanak-kanak sekarang pun gila nak kaya; macam kes si Najib yang ambil telefon bimbit Aziq tempoh hari yang aku kesan suka amat akan telefon bimbit yang punyai radio, kamera & TV.

4 ulasan:

  1. berapa harga mp5 kau beli tu? mines? Kau tangkap gambar sikit penjual tuh. Hehe

    BalasPadam
  2. Cap Ayamnya murah sekitar RM200 tapi cepat meragam... tak ada gerenti pun... berjenama selalunya mahal lebih dari RM200 tak pasti sekarang masih mahal atau dah murah... sbb org dah giler beli Galaxi Samsung. dan lupa MP5 ini

    BalasPadam
  3. kalau tukar dijual brunei berapa ?

    BalasPadam