Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 27 Ogos 2008

35 Tahun Tidak diJejak 2 (Singgahsana)


"Rasanya telah 35 tahun saya tidak menjejak tanah arwah apak saya itu.."

"Saya pun membuat kandang kerbau sekitar tahun 80an, sedar tak sedar telah lebih dua puluh tahun saya berhijrah di sini"

Aku lihat Mila & anak-anak begitu berselera makan masakan Kak Sala, ada gulai asam pedas rebung, ada sambal udang, paling sedap sambal belacan ikan bilis cicah tempoyak.

"Sambal ini taruh belacan tak Kak Sala?" Mila memang rajin mencuba cara masak kampung selain cara jawanya.

"Tak payah bubuh sambal nanti tak sedap, cuma cabai muda, ikan bilis & garam" telahanku sambal belacan silap rupan.

"Cili merah tak boleh ke Kak Sala?"

"Boleh... tapi lainlah rasanya"

Semasa di Kampar memang aku mencari-cari kedai makan milik Melayu. Tak jumpa. Sepanjang jalan Kampar ke Gopeng pun sama; cuma banyak orang jual durian, rambutan, manggis & aku nampak ada yang jual buah larah. Ramai tak kenal buah larah ini. Di Gopeng sememangnya aku tak berani nak singgah makan. Orang sekitar Lembah Kinta mesti tahu masalah makan di Gopeng.

Aku terkenang semasa anak-anakku makan di Hentian Tapah sekitar jam 11:00 pagi. Entah apakah namanya kedai rotinya. Nampak mewah kedainya. Padanlah mereka laparlah amat. Jam di tangan ketika itu telah mencecah jam 5:00 petang lebih. Aku tanya juga Mila berapa kos mereka makan. Tak berani nak cakap nanti ayah marah katanya. Aku memang makan mee kari cina jauh dari kedai mereka makan. Agam sebelahan KFC.

"Orang Malaysia makan roti, tulah pasal cepat sangat laparnya..!" Usikku aku lihat Mila diam saja "Ayah pun lapar sebenarnya!.."

Wan Esah isteri arwah Pak Mansor, jiran Kak Sala siap suruh Abg Jelani ambik nasi yang telah dia tanak. Anak & menantunya janjinya nak datang tak nampak batang hidungnya. Bayangkan jika kita di taman perumahan seintim orang di kampung. Tak kisah ambik periuk jiran untuk menjamu tetamu. Memang hampir habis seperiuk nasi keluarga aku makan. Lapar bebenar.

"Esok saya datang sini dalam jam 9:00 pagi..!"

"Ish! tak sedap le... pulak macam tuan beso!" Abg Jelani dalam lorat Peraknya.

"Ala!.. mana jauhnya rumah ni dengan rumah Opah Bi tu!"

Semalaman aku tidur berdengkur, amat nyenyak!. Maklum aku belum habis penat mengemas bengkel. Pindah barang sampai selori. Kena pula memandu jauh. Tidur memang telah tiga malam lebih tak cukupnya. Kebetulan Ijan & anak-anaknya tak ada. Hujan pula. Memang lena aku dibuai mimpi menangkap ikan pilai lawan di kampung.

Awal jam 6:30 pagi Raman telah bertolak dengan Kembaranya ke Melembu. Tak pasti Raman ini kerja apa, kata emaknya Wan Midah Raman kerja sebagai Pembantu Makmal di syarikat swasta. Entahlah.

"Kalau nak cari sarapan, Abg iDAN boleh pergi ke Kota Bharu, anak si Nya tu ada jual nasi lemak"

"Boleh makan ke?... " Si Nya tu Cina, tak pasti hidup ke lagi, anaknya si Solo rasanya telah berpindah ke Ipoh. Anak perempuan yang berniaga tu aku tak pasti namanya.

"Orang Melayu yang hantar, dia tolong jualkan!" Aku terbayang akan wajah anak perempuan di Nya. Memang nampak tua. Semasa aku sampai di kampung memang aku teringat nak lihat pekan Kota Bharu. Kasihan betul telah berpecah dua. Di belah oleh rel keretapi. Masjid yang Lat lukis tu pula tengah banjir. Stesyen keretapinya masih tertutup pintu pagarnya.

Sekitar jam 7:15 pagi aku telah bertolak ke Kota Bharu. Di pertengahan jalan aku nampak Kak Kencon ada berjual nasi lemak & kueh. Emmm! tak jadilah aku mahu ke Kota Bharu.

"Kenal saya ke Kak Kencon?.."

"Dan ke...?"

"iDAN anak Pak Mat Seshlah..!"

"Laa... apahal dah gemuk sangat!"

"Semua sakit ada Kak Kencon, pakej, mulanya buah pinggang kemudian darah tinggi, kolestrol, merebak ke kencing manis terbaru dah masalah hati pulak.."

"Akak pun ada masalah kolestrol, orang banyak kolestrol ini asyik ngantuk saja.."

"Haa aah!, pantang perut kenyang... atas bangku boleh berdengkur!... Kak Kencon ingat lagi tak Pak We lama, dia dah jadi orang kaya dah, dah dapat hasil ladang kelapa sawit!.."

"Lor!... sapa pulak Pakwe akak ni.. kamu ni Dan...!"

"Wak Suratman... takkan tak ingat"

".....ha haha... " Kak Kencon mengilai panjang.

Lekalah aku berbual, dari kisah zaman silam, kisah Kak Nor kawin dua minggu, kisah si Todin, Node, Haji Soba, sampai dekat setengah jam duduk di gerai Kak Kencon. Sampai si Tahiah datang membeli nasi lemak Kak Kencon. Sedih berita yang Kak Kencon ceriterakan kisah si Tahiah ini. Si Tahiah kehilangan emak & suaminya serentak. Sedang sibuk menguruskan jenazah emaknya, suaminya diserang sakit jantung. Meninggal pada hari emaknya dikebumikan. Sampai ke maghrib orang kampung terpaksa menguruskan jenazah keduanya. Mulanya emaknya dikebumikan waktu zuhur, menjelang malam suaminya pula. Tahiah anak arwah Haji Rahim tak punya anak; sekarang tinggal sendirian. Rumahnya tak jauh dari rumah Opah Bi. Kejadian itu dalam tahun ini juga. Aku memang tak tahu langsung ceritera di kampung.

- bersambung.

Sila Klik sini 35-tahun-tidak-dijejak-3-singgahsana.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan