Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 4 Mac 2000

Bekas kekasih ugut lapor kisah zina lampau (Delima Merkah)


SOALAN

SAYA suami berusia awal 30-an dan berkahwin lapan tahun. Sekarang saya menghadapi tekanan berat. Sebelum kenal dan berkahwin dengan isteri, saya pernah terlanjur dengan seseorang sehingga dia hamil dan menggugurkan kandungannya.

Kini, selepas 12 tahun tiba-tiba saya bertemu kembali dengan perempuan itu dan dia meminta saya bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Jika saya enggan, dia akan menghadapkan saya ke muka pengadilan.

Sebagai suami yang jujur, saya berterus terang dengan isteri mengenai perkara itu. Isteri meminta saya melepaskan dia kerana tidak sanggup berkongsi kasih dengan orang lain. Saya terlalu sayangkan isteri dan anak dan tak sanggup melepaskan isteri saya biar apapun terjadi.

Saya faham hati dan perasaan isteri ketika ini. Untuk pengetahuan Dang Setia, saya tak sanggup memperisterikan perempuan itu dan tiada perasaan cinta dalam diri saya terhadapnya lagi. Namun, apabila digertak akan dihadapkan ke muka pengadilan, saya menjadi takut.

Dang Setia, tolonglah saya. Apa harus saya lakukan untuk keluar daripada masalah ini? Bolehkah saya dihadapkan ke mahkamah selepas 12 tahun perkara ini berlaku?

SUAMI RISAU

JAWAPAN

Selepas merujuk masalah saudara kepada pengamal perundangan, Dang Setia dimaklumkan bukan mudah untuk bekas bekas kekasih saudara membuktikan di mahkamah atau mensabitkan saudara dengan jenayah yang saudara lakukan 12 tahun lalu.

Biarpun tiada halangan undang-undang untuk dia melaporkan kejadian itu pada polis, hakikatnya polis pasti berdepan kesukaran untuk mencari bukti dan saksi kes. Ini kerana, dalam kes rogol, mangsa sebaik-baiknya membuat laporan polis dan melakukan pemeriksaan doktor dalam masa 48 jam.

Ini kerana, dalam tempoh itu bukti kejadian masih ‘segar’ dan ini sekali gus memudahkan polis melakukan siasatan. Namun, jika selepas 12 tahun baru bekas kekasih saudara mahu membuat laporan polis, bukti dan saksi kejadian pasti sangat sukar untuk dikesan.

Kekurangan bukti dan ketiadaan saksi menjadikan kes tidak kukuh dan apabila ini berlaku, pendakwaan di mahkamah sukar dilakukan. Rumusannya, jika pun bekas kekasih saudara membuat laporan polis, besar kemungkinan sukar untuk saudara didakwa di mahkamah.

Itu situasi dan fakta daripada sudut perundangan serta mahkamah dunia. Ia mungkin melegakan saudara, namun bagi Dang Setia semua itu tidak bermakna saudari boleh berasa senang hati atau bebas sepenuhnya tanpa dipertanggungjawabkan perbuatan zina itu.

Ini kerana, keterlanjuran saudara pasti tetap diambil kira oleh Allah untuk dibicarakan di mahkamah akhirat. Bagi Dang Setia, itu yang seharusnya saudara lebih takutkan.

Sedarilah, di mahkamah akhirat kelak segala bukti dan saksi tidak akan hilang. Semuanya tidak mampu disorok apabila haiwan, tumbuhan, benda dan segala anggota badan kita boleh berkata-kata untuk menceritakan setiap apa yang kita lakukan di dunia.

Oleh itu, terangkan hakikat ini kepada bekas kekasih saudara. Nasihatkan dia supaya tidak perlu dia mengganggu ketenteraman rumah tangga saudara dengan membongkar semula jenayah yang hakikat sebenarnya keterlanjuran suka sama suka yang berlaku 12 tahun lalu.

Katakan pada bekas kekasih saudara, lebih baik dia bimbang dengan pengadilan daripada Allah di akhirat. Daripada bersusah payah cuba mensabitkan saudara di mahkamah dunia atau memaksa saudara berkahwin dengannya, rasanya lebih baik dia bertaubat dan memohon keampunan Allah supaya tidak diazab di akhirat.

Ini kerana, jika saudara dan bekas kekasih saudara berkahwin, itu bukan bermakna dosa keterlanjuran anda berdua akan terhapus selagi anda berdua tidak bertaubat dan taubat kalian diterima Allah.

Ya, bukan bekas kekasih saudara saja yang perlu berbuat demikian, malah saudara juga perlu melakukan tindakan serupa. Hanya taubat dan keampunan Allah mampu membebaskan kita daripada seksaan di akhirat dan itulah erti kebebasan yang sebenar-benarnya.

DangSetia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan