Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Jumaat, 3 Mac 2000

Ayah layari laman lucah (Delima Merkah)


SOALAN

SAYA anak sulung daripada empat beradik dan ayah saya berumur 52 tahun. Ayah sudah berhenti kerja dan hanya melakukan kerja sampingan membantu pakcik menghantar barang.

Masalah saya ialah perangai ayah yang suka melihat laman web lucah. Saya pernah tegur perbuatan negatif ayah itu, tapi dia hanya berhenti beberapa bulan.

Sekarang ayah mengulanginya lagi hinggakan adik saya juga tahu mengenai tabiat buruknya. Kami adik-beradik pernah minta tolong emak supaya menasihati ayah, tapi emak tak berani kerana ayah tegas.

Bagi ayah, tiada siapa boleh tegur apa yang dia buat. Jadi, saya nak minta pandangan Dang Setia, macam mana nak menasihati ayah supaya mengubah perangai buruknya tanpa menyinggung hatinya.

Saya bimbang satu hari saya hilang sabar dan memalukan ayah di depan adik-beradik lain. Saya juga takut adik akan terikut-ikut perangai ayah yang akan menyebabkan berkemungkinan terjadinya sumbang mahram dalam keluarga kami disebabkan ayah tidak dapat mengawal nafsu.

ALONG

JAWAPAN

Gerun Dang Setia mendengar masalah adik yang hakikatnya memang sukar ditentukan satu jalan penyelesaian mutlak. Jika anak gemar melayari laman web lucah pun sukar untuk ibu atau bapa mengawalnya, boleh dibayangkan betapa sukarnya apabila keadaan sebaliknya.

Sebagaimana sering Dang Setia nyatakan di ruangan ini, usaha memperbetulkan salah laku ibu atau bapa antara perkara paling sukar ditempuhi bagi seorang anak.

Bagaimanapun, itu tidak bermakna kita tidak perlu melakukan apa-apa. Usaha tetap perlu dilakukan, sama ada berjaya atau tidak, ketentuannya milik Allah SWT. Yang penting ialah mencari kaedah sesuai kerana pendekatan dilakukan perlu halus dan berhemah bagi mengelak hubungan anak dengan ibu bapa menjadi renggang.

Biarpun niat anak baik dan ada di pihak benar, ego ibu bapa menyebabkan mereka sukar mengakui kelemahan sendiri. Biasanya, dalam kes membabitkan usaha anak untuk memperbetulkan salah laku ibu atau bapa, Dang Setia cenderung mencadangkan penggunaan khidmat pihak ketiga dan individu paling sesuai ialah pasangannya sendiri.

Maksudnya, jika ibu bermasalah, anak wajar memberitahu ayah serta memintanya membetulkan keadaan, dan begitu sebaliknya. Masalahnya, dalam kes adik, usaha sudah adik lakukan dengan memberitahu ibu, namun malang kerana dia tidak berani berbuat apa-apa.

Oleh itu, Dang Setia cadangkan adik membincangkan masalah ini dengan saudara terdekat, contohnya emak atau bapa saudara adik, iaitu abang atau kakak ayah adik. Keadaan akan lebih membantu jika mereka ada pengaruh besar ke atas ayah adik atau ayah adik menghormati mereka.

Dang Setia percaya, nasihat daripada orang yang lebih dihormati lebih mudah memberi kesan kepada ayah adik berbanding jika adik sendiri menasihatinya.

Berdasarkan cara penulisan e-mel adik, Dang Setia dapat menjangka jika adik ‘bersuara’ terhadap ayah, pendekatan adik mungkin kasar. Tambahan pula adik pernah menegurnya sebelum ini. Jadi, Dang Setia bimbang jika teguran adik kali kedua akan lebih keras hingga mengeruhkan hubungan dengan ayah.

Adik tidak menyatakan berapa usia adik, namun biar berapa pun usia adik, Dang Setia kagum dan mengucapkan tahniah di atas rasa tanggungjawab adik untuk membanteras kepincangan di dalam keluarga adik. Namun, satu perkara penting yang adik perlu ingat, usaha yang adik lakukan jangan sampai ke tahap menderhaka kepada ayah mahupun ibu.

Biar seburuk mana sekalipu perangai ayah, dia tetap ayah adik dan tidak wajar adik beranggapan ayah adik seorang yang jahat disebabkan tabiat buruknya. Ini kerana, di dalam dunia ini ramai lagi ayah berperangai lebih jahat, termasuk merogol dan melacurkan anak.

Dang Setia tidak bermaksud mengatakan melayari web lucah adalah kesalahan kecil dan adik tidak perlu menganggap perangai ayah adik satu masalah besar. Cuma Dang Setia tidak mahu adik membuat kesimpulan abah adik seorang yang jahat, lantas rasa hormat terhadapnya hilang dan segala nasihatnya tidak adik ikuti.

Dang Setia yakin, di sebalik sikap buruknya suka melayari laman web lucah dan sukar mendengar pendapat orang lain, masih ada kebaikan pada ayah adik. Ringkas kata, jangan dilihat pada buruknya saja, tapi renungkan juga kebaikannya kepada keluarga adik selama ini.

Justeru, jangan disebabkan gambar lucah di Internet, keharmonian adik sekeluarga selama ini menjadi kacau bilau. Andai kata segala usaha adik untuk mengubah sikap buruk ayah masih menemui jalan buntu, jangan pula adik terus memusuhi ayah.

Sebagaimana Dang Setia nyatakan di awal tadi, tanggungjawab kita hanya berusaha. Sama ada usaha kita membuahkan hasil yang kita harapkan atau tidak, segala ketentuan Allah wajib kita terima dengan hati terbuka kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Jangan sekali-kali lupa, apa yang kita suka tidak semestinya yang terbaik untuk kita dan adakalanya Allah makbulkan doa kita bukan dengan serta merta tapi pada masa sesuai, yang hanya Dia yang tahu bila waktunya.

Akhir sekali, Dang Setia berharap e-mel adik dibaca oleh golongan ayah yang gemar melayari web lucah di Internet yang Dang Setia percaya jumlahnya ramai. Sedarlah, betapa tabiat buruk anda yang mungkin bagi anda hanya perkara biasa, sebenarnya meninggalkan kesan besar kepada anak anda.

DangSetia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan