Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 25 Oktober 2014

Cara solat ketika sakit secara duduk bergambar




Orang sakit dikehendaki mengerjakan solat mengikut apa cara yang termampu. Sekiranya tidak mampu berdiri bolehlah solat sambil duduk. Jika tidak mampu duduk maka hendaklah mengiring di atas rusuk kanan/kiri dan menghadapkan dada dan mukanya ke arah kiblat. Jika tidak boleh mengiring maka hendaklah melentang dengan kakinya menghadap kiblat dan kepala diangkat sedikit. Dalam keadaan tidak mampu melakukan ruku’ dan sujud maka solatlah dengan isyarat kepala sahaja atau dengan mata apabila tidak mampu dengan kepala. Seterusnya dengan hati sahaja sekiranya tidak mampu dengan mata.

Dalil Rukhsah Solat

Maksud Hadis:
Dari Imran bin Hashin (r.a) telah berkata Adalah aku menghidap buasir maka aku bertanya Rasulullah s.a.w.
dari hal solat, maka berkata Rasulullah s.a.w. Solatlah dalam keadaan berdiri, maka jika kamu tidak mampu,
hendaklah kamu duduk, jika kamu tidak mampu maka hendaklah kamu mengiring..
( Riwayat al Bukhari )

Cara Solat Sambil Duduk

Duduk menghadap kiblat mengikut keselesaan pesakit. Sebaik-baik solat duduk ialah duduk iftirash seperti dalam gambar



Takbiratul Ihram seperti gambar di atas



Membaca al-Fatihah



Ketika ruku’ hendaklah menundukkan kepala hingga sampai paras lutut setentang dahi dengan hadapan sujud. Sekiranya tidak mampu, hendaklah tunduk yang dapat membezakan dengan perbuatan sujud.



Ketika I’tidal hendaklah diangkatkan kepala semula sambil mengangkat tangan seperti takbiratul ihram, kemudian meluruskan kedua-dua tangan seperti pada gambar diatas



Membaca doa Qunut bagi Solat Subuh



Sujud dilakukan seperti biasa. Sekiranya tidak dapat sujud seperti biasa, hendaklah menundukkan kepala lebih sedikit daripada had ruku’. Sekiranya masih tidak mampu , memadai membezakan antara ruku’ dan sujud.


Duduk antara dua sujud


Membaca Tahiyyat


Melafazkan salam dengan berpaling muka ke kanan.


Melafazkan salam dengan berpaling muka ke kiri


Solat Di atas Kerusi:
Perhatian kepada mereka yang melakukan solat secara duduk di atas kerusi, di dalam solat fardhu.
Anda tidak boleh sekali-kali meninggalkan rukun solat yang mampu dilakukan.
Contohnya: Orang yang mampu melakukan rukun-rukun seperti sujud, duduk antara dua sujud, duduk untuk tasyahhud akhir, sedangkan dia hanya solat duduk di atas kerusi tanpa turun ke atas lantai untuk melakukan rukun yang tersebut maka solatnya tidak sah.
Begitu juga dengan rukun yang lain, jika dia mampu seperti Qiyam (berdiri) maka ditinggalkannya dengan duduk atas kerusi, solatnya tidak sah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan