Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Sabtu, 25 Oktober 2014

Cara Solat Duduk

Salam
Bolehkah sasaorang tu yang tak boleh sujud sebab kecederaan pada lututnya bersalat duduk diatas kerusi dari awal salat hingga akhirnya tanpa berdiri dan rukuk walaupun ia mampu berbuat demikian?

Terima Kasih.

***************

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr Tengku dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Mengenai Solat wajib secara duduk bagi seorang yang masih mampu berdiri, adalah tidak dibenarkan menurut makna umum firman Allah swt :-


وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ

"dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk" - [al-Baqarah 2:238]

dan juga hadith Imraan ibn Hussein, dimana Rasulullah saw bersabda :

صلِّ قائماً فإن لم تستطع فقاعداً ، فإن لم تستطع فعلى جنب

"Solatlah berdiri, jika tidak mampu hendaklah duduk, dan jika tidak mampu berbaring disebelah tepi" - [hadith riwayat al-Bukhaari #1117] -[Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 8/126].

Pada dasarnya, seorang yang sakit hendaklah melakukan solat mana yang mungkin pada setiap rukun solat, dan dia tidak perlu melakukannya posisi mana yang tidak mampu dilakukan, sebagaimana firman Allah swt :

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya." - [al-Baqarah 2:286]

Begitu juga dengan sabda Nabi saw :

إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ

"Jika apa aku perintahkan kamu melakukan sesuatu, maka lakukan sejauh mana yang kamu mampu" - [Hadith riwayat al-Bukhaari #7288, Muslim #1337]

Bagi keadaan yang dinyatakan diatas, apa yang boleh dilakukan ialah, lakukan Qiam seperti biasa (kerana ia mampu melakukan), kemudian rukuk, dan bila tiba rukun sujud, maka bolehlah duduk diatas kerusi sambil menundukkan kepala kedepan bagi menandakan situasi sujud. Menurut bekas Mufti Arab Saudi, Syiekh Abdul Aziz bin Baaz [Ahkaam Salaat al-Mariid wa Tahaaratihi]:-

ومن قدر على القيام وعجز عن الركوع أو السجود لم يسقط عنه القيام ، بل يصلي قائماً فيومئ بالركوع ( يعني وهو قائم ) ، ثم يجلس ويومئ بالسجود . . . ويجعل السجود أخفض من الركوع

"Barangsiapa yang mampu berdiri tetapi tidak mampu rukuk atau sujud TIDAK dikecualikan dari kewajipan berdiri (qiam), bahkan ia hendaklah solat berdiri, kemudian kedepan sedikit untuk rukuk (yakni dia masih qiam), kemudian duduk dan kedepan sedikit untuk sujud, ia harus kedalam sedikit bagi membezakan dengan rukuk"

Tambah beliau lagi :

ومتى قدر المريض في أثناء الصلاة على ما كان عاجزاً عنه من قيام أو قعود أو ركوع أو سجود انتقل إليه وبنى على ما مضى من صلاته

"Dan semasa solat, jika seorang yang sakit itu boleh melakukan sesuatu yg ia tidak boleh melakukan sebelum itu, seperti berdiri, duduk, rukuk atau sujud, dia harus mula melakukannya dan meneruskan dari apa yang dia boleh bagi menyempurnakan solat"

Kesimpulannya, jelas menunjukkan jika seorang yang sakit mampu berdiri semasa solat fardu, kewajipan berdiri itu masih tidak terangkat darinya. Duduk dibenarkan didalam kondisi rukun mana yang seseorang pesakit itu tidak mampu melakukannya, Bagi solat sunat, bolehlah seseorang itu melakukan solat sepenuhnya sambil duduk. wallahu'alam.

wassalam
================
Rujukan :

1] Fatawa Al-Lajnah al-Daa’imah li’l-Buhooth al-‘Ilmiyyah wa’l-Ifta’ - 8. cetakan ke 3. Riyad : dar Al-Mua'yad, 2000.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan