Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 22 Januari 2008

Tekanan Darah mengejutkan radas : Siri 4 (Singgahsana)


Dari takungan air di jalanan nampak bulatan riak titis gerimis. Nampak sunyi sahaja wad kecemasan di Hospital Serdang. Di tempat letak kapcaiku ada dua orang india, mungkin menunggu rakan atau saudara mara kemalangan, mungkin ada maksud lain.

Aku menyangkuk topi keledar ala Jerman di tempat duduk kapcaiku. Mengeluarkan fail plastik berisi surat, 100plus & mencapai beg galas kain yang memang kubawa ke mana saja dari bakul kapcai.

Di kaunter tetamu cuma ada dua orang, seorang wanita berumur 30an berpakaian seragam putih tentunya jururawat & lelaki mirip mamak Penang. Aku menghulurkan surat dari Dr Endah kepada jururawat bertugas; Dia terus membawa aku ke kamar rawatan. Kamar yang pernah aku terlantar di mana aku dihantar dengan ambulan kira-kira setahun lalu.

"Patutnya saya dapat datang awal, tapi hujan tak berhenti... macam mana tekanan darah saya?"

Aku bercakap sendiri, pertanyaan mungkin tidak dapat ditangkap oleh wanita ini. Nampak muda, mungkin telah berumahtangga tapi andaianku baru seorang dua anaknya.

"Pakcik pegang sini, ada masalah sikt dengan alat ini..!" Huh! Pakcik dia panggil aku; dah tua sesungguhnya aku ini. Sphygmomanometer, Digital Blood Pressure Monitor, LifeSource UB-511 Wrist Blood Pressure Monitor, Banyak jenama yang boleh didapati dipasaran tentang radas yang boleh mengukur tekanan darah.

"Harap-harao tekanan darah saya menurun!.." Aku bercakap sendiri.

"Pakcik makan ubata tak siang tadi?"

"Makan, mungkin ada dinasor dalam telinga ini buat tekanan darah saya naik" Malas nak bahasa diri Pakcik .. rasa tualah sangat. Memang benar tekanan darah aku masih tinggi 168/115 mm Hgsystolic.

"Mungkin jugak!"

"Habis tu adakah doktor pakar telinga malam-malam begini?.."

"Jika perlu kami terpaksa telefon doktor yang memang sedia menunggu di rumah, dah berapa hari iyer benda tu masuk ke telinga Pakcik?."

"Nak masuk hari kedua, malam semalam kenanya... sebahagian saya dapat keluarkan, sebahagian doktor panel saya Dr Husni!... katanya masih ada kaki, dah sampai ke gegendang telinga"

"Kejap saya lihat!" Jururawat mengambil teropong telinga & memang dia nampak kaki dinasor itu.

Aku terus dibawa ke bilik rawatan kecemasan. Katil 8. Hampir penuh katil di wad kemasan ini. Ada kira-kira sepuluh buah katil. Seorang doktor mirip masih gadis & seorang doktor sedang mengandung sibuk merawat pesakit. Dua orang yang aku nampak seperti doktor. Selebihnya jururawat & pembantu perubatan. Selang beberapa minit doktor gadis datang melihat lapuran dari jururawat yang merawat aku tadi.

"Telinga kiri atau kanan?" Dia mencapai teropong telinga.

"Kanan!"

"His nampak besar kakinya, dalam sangat masuknya, Encik ada sakit apa selain darah tinggi, makan ubat apa iyer!"

"Kolestrol & masalah buah pinggang, tiga jenis ubat saya makan tiap hari, buah pinggang itu saya makan ubatan herba kampung saja!" Terbayang Dukun Kim Loy.

"Ingat nama ubatnya?"

"Entahlah doktor payah nak sebut namanya... akacand ke ... apakah sebutannya..!.. pelik-pelik nya" Selalunya aku bawa semua ubat di beg galas kainku. Boleh lupa hari ini.

"Tak pernah dengar pula nama ubat macam itu!"

Aku memerhati sahaja, doktor gadis ini meminta bantuan dari pembantu perubatan lelaki; ada dua orang aku lihat asyik mengadap seorang jururawat mata keli. Kedua-dua doktor nampak amat sibuk. Ada dua kanak-kanak yang tak berhenti menangis di pangku oleh ibunya. Ayahnya mundur mandir. Tak pasti sakit apa, yang seorang itu nampak macam luka di kepala, seorang lagi nampak macam demam yang teruk. Sebelah kananku aku tak pasti pesakit lelaki atau perempuan, langsirnya tertutup separuh tak dapat kuintai. Mungkin seorang ayah sebab aku lihat ada dua anak kecilnya; perempuan keluar masuk dengan ibunya. Sesekali doktor menyuruh mereka menunggu di luar sebab memang wad kecemasan hanya dibenarkan seorang dua bersama pesakit. Sebelah kiriku seorang wanita nampak umur sekitar 30an amat tenat; Bunyi mesin radas darah tinggi & entah apa alat lagi menjerit-jerit bising. Katil hujung lelaki india tak sedar diri, mungkin kemalangan, mungkin doktor kasi ubat tidur setelah dirawat. Tidak dipindahkan ke wad biasa atau wad bedah tentunya masih tidak stabil sakitnya.

Selang beberapa ketika, aku lihat ada pemuda sebaya Afiz kemalangan, nampak kakinya berbalut, luka sana sini. Dua kanak-kanak yang menangis telah keluar wad tak pasti di bawa ke mana & datang lagi ibu yang membawa bayi yang tak henti menangis. Jururawat bermata keli aku lihat payah amat nak senyum, wajahnya mirip amoi nampak terusan mengadap komputer, tentunya dia ditugaskan menaip laporan. Dua jururawat nampak membawa nasi bungkus mesti mahu pulang ditukar dengan jururawat lain. Sudah dua jam aku terbaring di katil. Aku dengar bukan sekali dua doktor bertanya kepada pembantu perubatan. Sudahkah dinasor di telinga aku cuba dikeluarkan.

Biarlah mereka sibuk. Aku menunggu-nunggu juga kot ada Mila atau anak-anak menjenguk aku. Telefon bimbit tak boleh dibuka; memang ada terpampang di dinding notis larangan. Aku curi-curi membuka kot ada SMS atau panggilan. Memang aku tidak punyai harapan besar siapa pun melawat aku sakit. Sebelum ini pun bukan sekali dua aku ditahan di wad kecemasan sendirian. Sudah rutin & lali sakit sendirian. Tapi bila melihat ramai waris dari india, endon, adik berpakaian seragam sekolah, suami isteri yang risaukan anaknya sakit; Teruja juga kot aku ada sesiapa di sisi. Paling tidak untuk berbual.

Pening bila tekanan darah tinggi memang terasa; jika siapa yang pernah diserang tekanan darah tinggi memang dapat rasakan. Pandangan kabur, hilang daya tumpuan, risau & cemas; perbagai andaian berkecamuk di hati. 160/120 memang kira kritikal!.. Aku kuatkan diri ke bilik air; selimut putih yang disediakan di wad kecemasan tidak dapat membantu aku kesejukan. Telah hampir tiga jam aku sendirian di wad kecemasan tanpa sebarang ubat ditelan. Memang melemaskan.

Sekitar jam 10:45 malam itupun entah kali ke beberapa doktor gadis tadi bertanya dengan pembantu perubatan apakah telah cuba mengeluarkan dinasor dalam telingaku.

Ceriteranya sama; bila dia lihat dengan teropong telinga kaki yang besar jauh tersepit di gegendang telingaku; dia cuba mengeluarkannya dengan perbagai alat; tapi gagal. Tiap kali percubaan mengeluarkan cikadak ini; Aku memegang palang katil menahan kesakitan sampai menitis air mata. Teramat sakit!. Huh!.. tak berjaya.

Muda amat pembantu perubatan ini, mesti baru belajar atau pelajar UPM, aku tak pasti; dia menyuruh aku ke katil khas yang ada alatan penyedut. Alat penyedut yang sama dengan Dr Husni gunakan.

"Aduh!..." Aku terpaksa mengaduh lantaran terlampau sakit. Lagi disedut lagilah sakit bagaikan mahu terkeluar gegendang telingaku. Aku membayangkan kaki dinasor yang ada duri mencengkam gegendang telingaku. Telinga pula dekat dengan otak, memanglah amat sakitnya.

Pembantu hospital ini putus asa; dan mengarahkan aku kembali ke katil 8. Dia bergegas mengambil radas untuk monitor tekanan darah, jantung segala. Menjerit mesin itu terkejut. Sampai jururawat mata keli yang payah senyum nampak besar sikit matanya terkejut. Aku jeling bacaan tekanan darahku ... memeranjatkan aku & pembantu perubatan itu tentunya lagi panik... 181/128 mm Hgsystolic . Mana tak menjerit radas itu. Jika terus naik; bila-bila masa Penyair iDANRADZi akan strok jika strok apa-apa boleh terjadi mungkin Penyair iDANRADZi akan pergi. Tinggallah karya & nama saja.

Pembantu perubatan berbual dengan doktor, mesti mencari jalan penyudah; entah apa jenis dadah penenang dia kasi atas nasihat doktor; kecil saja pilnya.

"Abang kena berihat, telan ubat ini & jangan bangun dalam setengah jam...!" Aku sempat senyum!.

Selang beberapa ketika doktor gadis tadi datang.

"Beginilah Encik...Encik masih boleh tahankan sakit telinga ini..kan?.."

"Okey! rasanya tak jadi masalah"

"Esok cuti doktor pakar telinga (Tak tahu apa dia sebut)... tutup esok, lusa hari Jumaat Encik datang berjumpa dengannya, saya tuliskan surat temujanji... Ubat antibiotik dah ada kan?.. terus makan ubat itu!"

"Tak boleh ke doktor kita biarkan saja kaki dinasor itu reput sendiri!" Sekadar menyedapkan hati sendiri.

"Eh!.. jangan kot ada jangkitan lain pula!.."

"Doktor atas meja itu ada buka laporan kesihatan saya, terjumpa tadi dalam beg masa saya nak ke bilik air.."

Dia mencapai buka laporan kesihatanku & membelik-belik.

"Haaa aah!... payah nak sebut nama ubat ini.. Atacand.. Adalat!.." Doktor gadis mengiyakan bualan aku tadi.

"Encik..berihatlah sudah okey nanti boleh balik!" Radas yang masih terusan dilenganku terusan menjerit. Aku jeling jam di tangan sudah hampir 12:00 malam. Sudah pasti Mila & anak-anak tak akan datang. Darah jangan kau tambah mengganas. Aku tahu syaitan memang suka menginap di pembuluh darah manusia. Tolong jangan berpesta. 181/128 mm Hgsystolic makin menurun!!!. Memang handal dadah yang doktor kasi. Aku menarik nafas sedalam dalamnya & melepaskan seadanya. Dada aku rasakan sakit, rusukku terasa sengal. Dingin wad kecemasan semakin menggigit; aku menarik selimut putih tapi tak bermakna. Tetap dinigin. Tolong jangan bunuh aku sendirian; aku cuba memejamkan mata, lagi pejam lagi terlihat wajah Mila & anak-anak...

- Bersambung

Posted on 22.1.2008 at 9:02 AM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan