Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 10 Januari 2007

KFC Tesco Kajang ( Siri Famili )

http://www.tesco.com.my/page.cfm?name=storeKajang
Lot PT 37820 & 11196, Mukim Kajang Saujana Impian, Kajang, Selangor, Malaysia.


Malam tadi aku & Aziq terpaksa menunggu Afiz hingga hampir lewat 2:00 pagi. Kasihan Afiz dia baru cuba menimba pengalaman untuk berkerja. Tapi lantaran pengurusan KFC yang nyata amat tidak mesra & prihatin pekerja, menjadikan perkerjanya silih berganti. Asyik berhenti. Ada kalangan pekerja sementara hanya sanggup kerja tidak sampai sebulan, malahan tak boleh tahan lebih lama berkerja mengadu, katanya majikannya amat garang & tidak bertimbang rasa.

Tadipun Afiz kata ada juruwang yang meninggalkan sahaja kaunter! Berhenti mendadak.

Aku terfikir mesti ada sesuatu yang tak kena.

Afiz menjadi mangsa, seperti malam tadi, aku sendiri hilang sabar melihat keegoan pengurusannya. Kenapa tidak pandai menjaga hati pekerja. Apakah lantaran pencuci tidak datang semua pekerja didera berkerja sampai lewat jam 2:00 pagi. 80% pekerja malam tadi orang pendatang. Bolehlah didera begitu, bagaimana pula dengan orang tempatan. Bagaimana kalau malam tadi ada ramai pekerja perempuan. Ayah menunggu di luar, semua pintu utama terkunci sampai lewat 2:00 pagi baru dibenarkan pulang. Sesuaikankah tindakan begitu. TESCO yang amat besar & gah seantero duniapun telah tutup semua lampunya. KFC yang sekecil itu boleh tinggal sebuah sahaja kedai yang masih menyala lampunya.

Tidakkah terfikir akan arahan berkerja lebih masa bagi mereka yang syif lain, tanpa memberatkan pekerja yang telah bertugas selama lapan jam di sebelah malam... jika terjadi permasalahan begitu. Afiz selalu masuk kerja jam 11:00 pagi munasabahkah balik jam 2:00 pagi.

Afiz yang hanya berpengalaman lebih kurang 6 jam di kaunter terpaksa menjadi juruwang hampir lapan jam lantaran menampung pekerja bahagian juruwang yang saban ketika tidak kekal lama; Kemudian kena buat kerja mengemas pula. Lewat jam 12:00 kena lap lantai.

" Pening ayah sudahlah hari pertama bertanggungjawab menjadi juruwang, bukan sekadar juruwang, kena sediakan semua makanan yang orang pesan sendirian, pembantu belakang yang lambat, kita yang kena marah... kena lap lantai pula "

" Semua kerja ada cabaran Afiz, nanti seminggu dua Afiz akan rasa selesa "

" Tadi kurang RM9, terpaksa guna duit sendiri, gaji sudahlah banyak mana "

" Tak apalah hari pertama "

Dikerah tenaganya mengelap lantai, mengemas dapur... lewat jam 1:00 pagi. Katanya denda kepada semua pekerja lantaran pencucinya & rakan tidak datang. Apakah dendanya dibayar, ada gandaankah, atau sekadar RM3.00 sejam.

Jika semua pekerja ditahan untuk pulang sampai hampir 2:00 pagi tidakkan ini akan cuma membebankan KFC. Itu satu hal; Apakah pekerja terlarat buat segala, apatah bagi pekerja sambilan seperti Afiz yang baru amat cuba menimba pengalaman. Tentunya satu kejutan kena pulang selewat itu.

Takut nanti bila Afiz mendapat kerja lain, akan dapat merasakan betapa teruknya pengurusan KFC. Bukan lagi teruk malahan bagaikan satu penderaan.

Aku sendiri tidak kenal siapa pengurusnya ataupun sekadar penolong pengurus, tapi terserempak di muka pintu hampir jam 2:00 pagi. Langsung dia tidak meminta maaf lantaran memaksa aku menunggu Afiz hampir dua jam di luar. Ketika jam 1:30 pagi aku nampak mereka berkumpul depan ruang KFC. Semua rakan Afiz perasan aku memberi isyarat agar cepat minta pulang. Mengikut jadual kerja balik 12:00 malam. Kenapa sampai 2 jam lewat. KFC tutup jam 11:00 malam. Aku terfikir pengurus apakah ini. Langsung tidak memberi salam pengurus yang tertembung aku; Mana perginya adat orang kita. Bagaimana pula kalau ada lagi pekerja lain yang suami atau keluarganya menunggu selama itu. Nak bertanya pintu semua berkunci. Jika ada telefon bimbit okeylah.

Dalam kereta Afiz yang mengatakan pengurus mengarahkan semua balik serentak lantaran tak mahu ganggu pengawal keselamatan TESCO untuk membuka kunci. Lantaran hampir jam 2:00 pagi semua pintu utama telah terkunci. Di perjalanan keluar TESCO aku cuba nak menghentikan kereta pengurus. Afiz yang kasi tahu yang bertembung di depan pintu tadi adalah pengurus. Aku cuma cam di memandu kereta warna merah, tak sempat hendak mengecam pletnya. Sekadar ingin bertanya apa sebenarnya masalah pengurusan KFC itu. Bukan main lagi dia memecut laju. Biarpun berkali-kali aku mainkan lampu memberi isyarat agar berhenti.

Afiz terus mengeluh letih & tidak puas hati dia kena lap lantai sendirian.

" Cubalah bertahan Afiz, tak tahan dengan kerenah pengurusan berhenti sahaja "

" Esok.. biarlah Afiz naik motor sahaja..."

" Malam-malam Afiz kalau balik jam 1:00 atau 2:00 pagi kan ke bahaya, Afiz itu masih dalam jagaan ayah, lainlah Afiz sudah 18 tahun, ada kawan sama bekerja... Bulan depan sudah 18 tahun, cubalah pinta kerja lain "

Malam Kedua Afiz dikerah balik lewat

Malam ke dua Afiz dikerah lagi balik lewat. Masalah yang sama bahagian yang dipertanggungjawabkan mencuci & mengemas barangan lari pulang awal. Tapi pengurus yang geladangan tak berani lagi menghalang Afiz balik sampai jam 2:00 pagi. Mungkin dia perasan aku naik angin semalam. Aku sebagai ayah menanti di luar dengan perbagai kemungkinan. Memang tercabar kesabaran seorang aku melihat kerenah pengurusan yang sebegitu. Di satu pihak langsung tiada timbangrasa & keprihatinan. Afiz pula terlalu ingin menimba pengalaman. Aku pula serba salah, apakah urusan kerja anak perlu campur tangan.

" Afiz kena lap lantai seorang diri lagi ke hari ini? "

" Haa ahh ayah, payah kerja macam ini..."

" Yang patut mengelap semua lantai itu orang tempatan atau orang pendatang "

" Orang kita "

Ramai orang dari entah Nepal atau Tibet atau pelarian Hai Hoon yang kerja di KFC itu. Sebijik macam cina. Kerja masak di dapur. Emmm mana syolatnya entah agama apa. Afiz mengadu.

" Kita bersabar dulu Afiz, Afiz buat kerja setakad terdaya, jangan paksa diri. Jika Pengurus itu langsung tidak hormat masa kita, tak hormat diri kita kenapa mesti kita nak hormat arahan dia. Jadual kerja Afiz dari Jam 4:00 ptg ke jam 12:00 malam. Kerja lebih masa dia tak boleh paksa. Jika dia bayar kita berganda tak apa..." Aku terkenang bilamana Pengurus tersebut tertembung di pintu melihat aku 2 jam menunggu Afiz langsung tidak memberi salam. Jauh sekali sekali senyum atau minta maaf lantaran terlalu lewat aku terpaksa menunggu. Tambah panas rasa hatiku, bilamana Afiz sendirian mengelap lantai yang bukannya kerja dia.

" Tulah pasal, Afiz tadi enam jam berhadapan dengan pelbagai kerenah pelanggang di kaunter depan sebagai juruwang, menyediakan semua juadah menu ... tiba-tiba budak yang patutnya dalam kumpulan mengemas di meja pelanggang juga lantai selepas tutup...pulang awal!, Afiz yang kena ambil alih; Enam jam jadi juruwang & 2 jam kena berhempas pulas seorang diri mengemas di meja pelanggang.. sudah tu kena kemas kena lap semua bila KFC tutup..." Memang aku lihat Afiz tak bermaya. Jam telah hampir ke 1:00 pagi.

" Melampau pengurus tu... ayahpun rasa tak patut dia nak dera Afiz macam itu.. "

" Dengarnya diapun nak berhenti... "

" Memanglah Afiz, pengurus yang begitu memang pengurus yang bermasalah, memang dia akan lompat sana lompat sini. Tak pandai nak mengurus "

" Setakad nak cari pencuci Endonpun bersepah nak kerja, apa masalah dia!. Apakah KFC itu tak berduit nak kontrakkan mereka jika orang tempatan bermasalah sangat nak jadi pencuci.

" Afiz tak kisah ayah nak jadi pencuci, kerja begitupun Afiz hari-hari buat kat rumah, apa hinanya jadi pencuci. Juruwang di KFC itu bagi Afiz tak jadi masalah, Afiz boleh buat... tapi Afiz tak suka pengurus yang melampau begitu.. tak pandai nak agihkan kerja "

" Tadi ada tak duit tak cukup... terkurang silap kasi kat pelanggan! "

" Okey.. tak satu senpun kurang!, ada sekali Afiz tersilap kasi kat kakak itu, dia pulangkan kembali. "

" Berapa? "

" Tak sampai seringgit pun tiga puluh sen... Afiz keliru bila orang kasi duit satu sen banyak sangat "

" Emmm itu biasa, baru dua hari di kaunter bayaran.. Afiz sudah kira mahir buat silap sekecil itu.."

" Itulah pasal, Afiz hairan kenapa boleh susut RM9 semalam... takkan Afiz silap galak kali. Seingat Afiz .. Afiz tak ada pun kasi RM9 kat orang! ... kalau kita congak jika Afiz tak pernah kasi baki RM9, jadi takkan Afiz buat lima kesalahan ( sekali dengan duit RM5, empat kali dengan duit RM1 ) "

" Haa ahh kan .. Afiz... kalau semua itu duit RM1.. sampai sembilan kali buat kesalahan.."

" Entahlah ayah.. Afiz rasa bagaikan nak undur ke waktu awal .. nak tahu bila Afiz buat silap.."

" Emmm itu kena panggil Doraemoon ... pinjam mesin perakam waktu semlam.."

" Haa ahh kan.. ayah, boleh kita ketuk tangan siapa yang tak kasihan kita tersilap kasi wang.."

" Masalahnya Afiz, ayah tenguk tadi di TESCO, semua juruwang tutup akaun sendiri, kira duit sendiri; Kenapa KFC pula pengurus yang kira duit... bukan kita nak pertikaikan kot dia tidak jujur, tapi itu sepatutnya. Afiz yang jaga duit, mesin kira duit Afiz yang tekan. Kenapa pula Afiz tak boleh tahu jumlah duit kutipan Afiz. Kan ke resit, bilnya semua ada." Malam tadi aku dengan Aziq sengaja balik saat TESCO ditutup 12:00 malam. Nak cari roti murah!.

Aziq diam sahaja dengar perbualan kami.

" Entahlah ayah..! " Afiz adalah pelajar yang memang sejak sekolah kebangsaan lagi pandai Matematik. Cuma Matematik Tambahan sahaja yang agak lemah.

Memang mengarut betul KFC ini.

" Pelik kan ayah, TESCO yang besarpun boleh semua pekerja balik awal, tutup jam 12:00 malam, 12:30 malam dah semua pulang.. KFC tutup jam 11:00 pun tak boleh balik sebelum jam 12:00 malam... "

" Tu ler pasal, TESCO ada juga orang buat roti, panggang ayam, susyi lagi, ikan basah.. macam-macam!.. mereka ada sistem Afiz! "

" Sabtu nanti Afiz nak cutilah ayah..! "

" Tanyalah pengurus itu dulu jangan pula nak memonteng..! "

Aku kembali ke rumah dengan perbagai fikiran yang amat penat. Amat penat lagi Afiz. Aziq sampai saja rebah kat tilam malas... Senyap.

Hari seterusnya

Aku dapat SMS yang pelik dari Afiz

" Ayah .. Afiz bosanlah kerja di KFC ini.."

Aku memang panik dan bertalu bertanya dengan SMS. Cuba telefon Afiz tak angkat. Apa pula masalah Afiz kali ini. Katanya pengurus yang geladangan itu marah-marah Afiz. Aku teringin juga nak tahu kenapa. Tapi fikir-fikir tak elok pula aku nak campur tangan masalah kerja anak-anak. Tapi kalau Afiz di pihak benar, pengurus pula tak pandai berinteraksi dengan pekerja ada elok dibahasakan juga. Makin dibiar makin akan melampau, lagipun bukan seorang dua lari dari kerja & mengadu kepada Afiz tak tahan dengan kerenah pengurus. Apa jenis pengurus yang begini. Langsung tiada kasihan ke kepada remaja anak bangsa sendiri ingin menimba pengalaman berkerja. Apakah dia suka remaja melepak & jadi Mat Rempit. Sudah minat berkerja mencari wang & pengalaman berkerja dari melepak bagiku sudah amat baik, kita seharusnya membantu mereka bukan mendera mereka.

Aku kenal Afiz seorang anak yang begitu rajin di rumah, kemas membuat kerja rumah, patuh dengan arahan ibu & ayah.

" Afiz... tahan sabar itu... kalau perlu pulang awal hari ini, tepat jam 12:00 malam Afiz minta sahaja pulang awal, jika pengurus itu menghalang katakan ayah ada di luar menunggu Afiz, cakap sahaja kita ada hal! Jadual kerja Afiz hari inipun hingga jam 12:00 malam sahaja, jangan dera diri itu, Jika perlu ayah jumpa pengurus.. kasi tahu "

Aku ingin tahu tahu juga cerita sebenar dari pihak ke dua. Apakah memang anak remaja seperti Afiz yang amat manja & tak boleh buat kerja kuat. Atau memang pengurus KFC yang hendak berhenti itu yang bermasalah. Lagipun Afiz tahun depan sudah lapan belas tahun. Berapa hari sangat lagi. Dia boleh cuba memohon di Giant atau di TESCO. Bagaimana ketahanan dia.

Selang beberapa jam Afiz SMS aku.

" Okey dah ayah, Afiz dah ngadu kat lagi seorang Pengurus & Pengurus yang marah Afiz tak tentu pasal tadi dah pohon maaf " Memang Pengurus KFC ini asyik berubah & bertukar. Padanlah Afiz mengadu, katanya dia tak buat salahpun, pengurus itu yang persoalkan masalah menu yang afiz kasi kepada pelanggan. Tak tentu hujung pangkal asyik marah terusan marah pekerja.

Pengurus bermasalah ini tidak datang lagi kerja. Yang pasti Afiz hampir seminggu jadi mangsa dia.

Aidiladha

Afiz masih berkerja, lepas syolat sunat raya dia bergegas ke KFC, katanya balik lewat.

" Teringin nak tenguk bunga apai di Putrjaya macam 31 Ogos baru ni " Desah Afiz.

" Afiz balik lewat, tak apalah tahun ini kita duduk rumah sahaja "

Tak sangka Afiz minta balik awal, jam 11:00 malam dia sudah keluar, tapi pesanan melalui Anif tak sampai. Hampir sejam Afiz menanti di luar. Aku pula tak berapa sihat, selepas memancing di kompleks lama, terseliuh di kaki membuatkan akan terpaksa sebahyang duduk. Lutut sebelah kiri tak boleh pakai, tak dapat dibengkokkan. Masa aku keluar memancing dengan Aziq, Anif ramai keluarga Mila dari Meru datang bertandang.

" Tak dapat gandaanpun gaji Afiz hari ini " Sungut Afiz

" Apa alasan mereka Afiz "

" Perayaan kecil.."

" Macam-macamlah KFC ini, ayah sampaikan malas nak fikirkan, masalah kerja Afiz, selagi terdaya Afiz buatlah apa yang patut, masuk sahaja Januari Afiz carilah kerja lain kalau tak berdaya "

" Pekerja cina yang dia kasi cuti pada raya ... nak cari kerja lain nanti ceritanya sama juga .."

" Pengurusnya memang tak pandai jaga hati pekerja, itu pasal asyik bertukar pekerja, cina nak buat apa cuti hari raya kita, patutnya kasilah pekerja Melayu "

" Tu lah pasal, Afiz pun tak faham KFC ini "

" Tadi ada susut duit tak? .."

" Tak ada, lagipun Afiz tak lama jaga kaunter bayaran dalam dua jam sahaja, kemudian Afiz banyak buat kerja kemaskan meja depan, orangpun tak ramai hari raya ini " Ada dua orang lagi juruwang masuk kerja, entah kekal lama entah tidak.

" Ke Putrajaya berapa minit dari sini.."

" Ngapa pula tanya nak tenguk bunga api ke.. dalam 15 minit boleh sampai " Jam sudah lebih 12:15 tengah malam .. " Emm kita dah lewat, kalau ada sambutan kat Putrajaya pun sudah selesai... jom kita makan minum kat kedai mamak saja "

Tak banyak sambutan tahun baru kat sini, mungkin bertembung hari raya, jadi tak elok juga ada pesta tari-menari & hiburan yang mengasyikkan. Aku jeling wajah hampa Afiz lebih-lebih lagi penatnya Afiz. Di restoren mamak di Prima Saujana , Afiz tak selera nak makan, segala jenis roti habis. Aku memesan mi goreng; ish memang tak sesedap mana berbanding Restoren Jenaris dekat rumahku.

Afiz nampak terus bersemangat kerja, biar bagaimana teruknya pengurusan, biar makin bertukar orang berkerja. Harapanku agar Afiz terus belajar mengatasi masalah sendiri, terus berani membetulkan keadaan kerjanya.

10:15 MLM 1/13/2007

Hari ini Afiz begitu yakin dengan kerjayanya, malahan dia kini telah menjadi salah seorang pekerja yang menunjukajar rakan sekerja. Jadual kerja pun kian menampakkan keteraturan. Sikap beberapa pengurus makin prihatin. Masih ada pengurus yang amat ralat; seperti melakukan pembaziran. Kenapa mesti kita mengikut peraturan barat. Membazir, membuang baki ayam goreng yang kata Afiz terkadang sampai lebih 40 ketul semata-mata prosedur. Dalam masa yang sama Afiz susut RM10 kena ganti; ada ayam lebih dibuang ke bakul sampah padahal ianya baru digoreng. Tentunya akan terubat hati Afiz jika sesut sebanyak itu diberikan sebagai buah tangan barang beberapa ketul ayam dari dibuang.

Masa Afiz susut RM10 itu pun boleh dipertikaikan sebab mesin duit guna bersama, Afiz yang pulang lewat yang jadi mangsa. Akaun tidak ditutup ketika Afiz ambilalih mesin wang yang susut itu. Sebelum Afiz ambilalih mesin wang itu sememang pekerja baru yang kerap melakukan masalah susut duit menggunakannya terkadang sampaikan RM20. Itulah rekod paling banyak Afiz susut duit.

Ada pengurus yang memahami erti pembaziran, apabila KFC ditutup dibenarkan pekerja makan barangan jualan yang masih berbaki. Agar tidak membazir. Dia memang tidak membenarkan pekerja membawa pulang, tetapi faham sahajalah kalau sampai berbaki 40 ketul lebih ayam. Muntahkan darah namanya jika boleh habis semua. Orang yang kuat makanpun dua ketul sudah senak perut. Afiz juga telah mendapat gaji pertama, cumanya memang tiada penyata gaji terperinci. Afiz sekadar dapat mencongak sendiri.

Masalah tempat syolat & keluar untuk sembahyang Jumaat nampaknya masih kabur, memang diizinkan keluar tetapi dengan kadar waktu setengah jam, masjid yang jauh mana mungkin sempat. Mila campur tangan dalam masalah ini, aku yang menyarankan Afiz menyuruh ibunya telefon KFC. Aku ini memang selalu baran & buta komunikasi. Jika tersinggung saja percakapan seseorang memang aku cepat melenting, kononnya nak menegakkan yang hak, darah muda merebak ke usia tua. Kelemahan aku begitu. Tapi aku yakin akulah manusia paling fleksibel jika seseorang itu pandai menilai erti kemanusiaan.

Seperti kata Zaman dalam blognya... memang aku yang lahir 26hb Januari ... terlampau mementingkan .. & memperjuangkan keadilan.


Kenal Diri Anda Melalui Tarikh Lahir Anda

Kalau anda dilahirkan pada 1Hb, 10Hb, 19Hb, 28Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.1

Kalau anda dilahirkan pada 2Hb, 11Hb, 20Hb, 29Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.2

Kalau anda dilahirkan pada 3Hb, 12Hb, 21Hb, 30Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.3

Kalau anda dilahirkan pada 4Hb, 13Hb, 22Hb, 31Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.4

Kalau anda dilahirkan pada 5Hb, 14Hb, 23Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.5

Kalau anda dilahirkan pada 6Hb, 15Hb, 24Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.6

Kalau anda dilahirkan pada 7Hb, 16Hb, 25Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.7

Kalau anda dilahirkan pada 8Hb, 17Hb, 26Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.8


Kalau anda dilahirkan pada 9Hb, 18Hb, 27Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah no.9

no.1
----
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda. Anda mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal anda adalah no.4, 6, 8.

no.2
----
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em...bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal anda adalah no.2, 5, 9.

no.3
----
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini. Pasangan ideal anda adalah no.6, 9.

no.4
----
Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni. Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun anda tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal anda adalah no.1, 8.

no.5
----
Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan. Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang humor di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan. Anda mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata. Anda mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal anda adalah no.1 , 2, 9.

no.6
----
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan mereka, anda adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam. Pasangan ideal anda adalah no.1, 3, 9.

no.7
----
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal anda adalah no.2.

no.8
----
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami anda. Kepakaran anda hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. Anda juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan anda lebih kuat dan tabah. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal anda adalah no.1, 4.


no.9
----
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka. Anda sesuai menceburi bidang kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain. Pasangan ideal anda adalah no. 3, 5, 6.

p/s: jangan serius sangat baca benda ni..

http://sharuzzaman.blogspot.com/

Artikel berkait

Kebanjiran Warga Asing, Sesuatu Yang Patut Dirisaukan
Posted on Friday, November 03 @ 19:29:14 MYT

Edwin Micheal

Dua insiden dedah sikap biadab pendatang asing sewaktu menggunakan perkhidmatan feri dari Butterworth ke Pulau Pinang pada pagi Syawal lalu, perasaan saya sebagai warga negara Malaysia benar-benar tercabar.

Kebanjiran beratus-ratus pendatang asing yang menuju ke pulau pada pagi itu cukup luar biasa. Saya pasti setiap rakyat Malaysia yang berada di atas feri ketika itu tentu terasa begitu kerdil dan terpulau di bumi sendiri.

Dua insiden yang mempamerkan betapa biadapnya pendatang asing.

Insiden pertama: Sekumpulan sembilan hingga 12 lelaki asing tanpa segan silu menangkap gambar beberapa gadis Melayu tempatan menggunakan telefon bimbit berkamera.

Kemudian, dengan selamba seorang lelaki dalam kumpulan tersebut bangun dan cuba membuka zip seluarnya, tetapi apabila yang lain mula bertepuk sorak dan menjerit-jerit, lelaki itu kemudian duduk dengan semacam satu perasaan kemegahan. Tiada seorang pun yang berani menegur perbuatan mereka.

Insiden kedua : Seorang lelaki asing yang saya percaya dari Nepal hendak baring di atas kerusi panjang di dalam feri itu. Dengan biadab dia menghalau seorang ibu dan tiga anaknya bangun dari situ.

Wanita berkenaan yang nyata tidak berkeupayaan melawan kebiadapan lelaki berkenaan terpaksa bangun dan berdiri bersama anak-anaknya.

Entah di mana silapnya, di bumi sendiri sudah mula terasa dipulaukan oleh bangsa lain. Mengapa harus wujud keadaan sedemikian?

Kiranya mereka yang berkenaan bersuara mengatakan bahawa insiden ini hanyalah suatu kisah yang terpencil dan tidak perlu diperbesarkan, maka suatu hari nanti kemungkinan untuk kita merempat di tanah air sendiri begitu tinggi.

Saya tidak dapat menerima wujudnya keadaan sedemikian ketika kerajaan bersungguh-sungguh mengatasi masalah pendatang asing.

Jika kerajaan mewajibkan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) kepada pelajar lepasan SPM maka mengapa kerajaan sukar untuk melaksanakan satu sistem yang membolehkan penagih dadah yang dibebaskan dari pusat pemulihan diserap masuk ke sektor yang menghadapi kekurangan buruh.

Pengalaman melihat sendiri keangkuhan bangsa asing di bumi Malaysia ini menyedarkan betapa kedaulatan dan maruah negara mudah dicarik oleh bangsa asing.

Mengapa kita harus diperlekeh di tanah air sendiri? Pelaksanaan hukuman sebat terhadap pendatang asing tanpa izin harus disokong.

Apakah berbaloi apabila pendatang asing tanpa izin ini disogokkan dengan segala macam kemudahan yang selesa apabila ditahan. Siap makan dan minum tiga kali sehari.

Perlukan kos penghantaran pulang juga ditanggung oleh kerajaan dengan menggunakan duit rakyat?

Jika mengambil kira kenyataan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad, terdapat 1,850,063 pendatang asing di Malaysia dan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bahawa jumlah anggota polis seramai 90,000 orang tidak cukup untuk menyekat jenayah pendatang asing, maka ada sebabnya untuk kita risau.

Sukar untuk bayangkan andainya 1.8 juta pendatang asing ini berhimpun dan mengadakan perhimpunan raksasa menuntut hak mereka suatu hari nanti.

Mengawal kebanjiran pendatang asing

Oleh Yusri Abdul Malek
yusrimalek@hmetro.com.my

KEBANJIRAN pekerja asing yang kini dianggarkan berjumlah lebih 1.8 juta sehingga Mac lalu membuktikan negara kita makmur dari segi ekonomi sehingga menjadi tumpuan pencari rezeki.

Bagaimanapun, jumlah itu adalah yang memasuki negara ini secara sah dan memiliki permit tetapi dianggarkan mereka yang masuk secara haram, terutama dari Indonesia mencecah lebih sejuta orang.

Perangkaan ini belum termasuk lebih 50,000 warga China, terutama wanita mudanya yang datang melancong ke negara ini menggunakan pas lawatan sosial tetapi menyalahgunakannya untuk bekerja secara haram sebagai pelayan pelanggan (GRO) mahupun pelacur.

Jumlah pekerja asing ini akan bertambah lagi mulai 1 Ogos lalu apabila pembekuan pengambilan pekerja Bangladesh sejak 1998 kerana pelbagai masalah sosial yang ditimbulkan dibenarkan diambil semula dengan syarat mengikuti kursus induksi dan berdaftar dengan agensi pekerjaan yang dilantik dan diiktiraf kedua-dua negara.

Pastinya, masalah yang berlaku dulu mungkin boleh berulang kembali. Walaupun kerajaan bertegas melalui Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri mengadakan operasi berterusan sejak beberapa tahun lalu tetapi jumlah pendatang asing masih tidak menunjukkan pengurangan sebaliknya jumlahnya semakin meningkat.

Berdasarkan statistik, masih terdapat 800,000 pendatang asing tanpa izin yang masih bebas di negara ini.

Mereka ini boleh dilihat di mana-mana di negara kita dari Perlis hinggalah ke Sabah dan bekerja dalam pelbagai sektor bagi memenuhi keperluan tenaga buruh negara dalam sektor pertanian, pembinaan, pembuatan dan perkhidmatan.

Kenaikan harga komoditi sejak kebelakangan ini seperti getah menyebabkan mereka bertumpu pula ke ladang getah untuk bekerja sebagai penoreh dan ia secara tidak langsung mewujudkan satu lagi koloni baru di kawasan luar bandar atau kampung di negara ini.

Apabila mereka ini ramai, timbul pelbagai masalah sosial dan jenayah. Boleh dikatakan hampir setiap hari ada saja berita jenayah dimuatkan membabitkan warga asing sama ada pembunuhan, rogol, rompak, pergaduhan, samun, penyeludupan dan sebagainya.

Mereka seolah-olah berasakan negara ini tempat mereka sendiri dengan bebas melakukan apa yang mereka suka tanpa mempedulikan undang-undang sedia ada.

Malah yang paling menyedihkan, mereka ini secara 'halus' mula mengambil alih perniagaan yang dulunya diceburi orang kita.

Sebagai contoh di Pasar Borong Selayang, peniaga tempatan mula tersisih dengan kehadiran ramai peniaga Myanmar, begitu juga di Chow Kit, kini dikuasai peniaga Indonesia. Pastinya suatu hari nanti kita terpaksa membeli barangan keperluan asas daripada mereka.

Ini belum lagi membabitkan pemalsuan MyKad yang hangat diperkatakan apabila ada pendatang yang memiliki kad itu daripada sindiket.

Mengikut Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad, bilangan pekerja asing sehingga Mac lalu ialah 1,850,063 dengan warga Indonesia mencatat jumlah paling ramai.

Beliau berkata, jumlah pekerja Indonesia yang mempunyai Pas Lawatan (Kerja Sementara) dalam negara ialah 1,215,036 orang diikuti warga Nepal 200,220 dan India 139,716.

Pekerja asing lain ialah Myanmar (92,020), Vietnam (85,835), Bangladesh (58,878), Filipina (22,080), Pakistan (15,021), Thailand (7,282), Sri Lanka (5,076), Kemboja (6,637) dan lain-lain (2,262).

Jumlah itu belum lagi termasuk warga Afrika yang banyak berkeliaran di sekitar ibu kota dan dipercayai mereka ini banyak terbabit menjual jam tiruan dan black money untuk mencari pendapatan.

Dalam pada itu, ada juga majikan warga tempatan yang dilabel sebagai pengkhianat atau pembelot kerana mengupah atau menggaji pendatang asing terbabit semata-mata ingin menjimatkan kos dan untung berlebihan.

Setakat Mac tahun ini, seramai 63 majikan dikenakan denda dengan jumlah keseluruhan RM1.05 juta.

Jumlah itu adalah daripada 186 majikan, pelindung dan penghuni yang didakwa di mahkamah sejak 1 Ogos 2002, iaitu selepas pindaan Akta Imigresen 1959/63 berkuat kuasa, manakala 85 kes lagi masih dalam perbicaraan.

Tindakan majikan terbabit yang berpaksikan keuntungan boleh mengundang padah kepada survival komposisi bangsa Malaysia pada masa akan datang.

Kini sudah tiba masanya kerajaan mengambil tindakan lebih sistematik dalam menangani kebanjiran pekerja atau pendatang asing tanpa izin ini.

Jangan kita membiarkan rakyat menghadapi dilema dan kesukaran menempuh kehidupan yang tidak selesa di tanah air sendiri.

Tindakan membuka pintu seluas-luasnya kepada pendatang asing yang tidak memahami bahasa, budaya dan agama wajar dihadkan.

Usaha menanganinya perlu konsisten dan kerjasama semua agensi penguatkuasaan sangat diperlukan.

Diharap masalah kebanjiran pekerja dan pendatang asing tanpa izin ini tidak menjadi masalah utama pada masa depan ketika negara menjadi negara maju pada 2020.

Harian Metro

Capaian Berkait

KFC ii

Tiada ulasan:

Catat Ulasan