Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 1 Mei 2005

Ketentuan Tuhan... (Delima Merkah)


« pada: 06 August, 2008, 10:58:51 PM »

Ketentuan Tuhan
Tuhan ketentuan adalah di tangan-Mu
Engkaulah takdirkan segala-galanya terhadap diriku
Apa yang Engkau lakukan terhadapku
aku mahu atau tidak mahu tetap berlaku

Aku hamba-Mu tidak ada kuasa sedikit pun walau sebesar debu
Tuhan aku mengharap dengan rahmat-Mu
apapun yang Engkau takdirkan kepadaku
biarlah membawa kebaikan kepadaku

Miskin, dihina, orang benci, orang suka,
berjaya biarlah dengan rahmat-Mu
Janganlah setiap yang Engkau lakukan terhadap diriku
kerana kemurkaan-Mu

Rahmat-Mu padaku adalah mahal
Sekalipun lahirnya menyusahkanku
Apalah ertinya lahirnya senang, kaya,
orang suka tapi Engkau murka

Kemurkaan-Mu terhadapku
adalah akan mencelakakanku
Kemurkaan-Mu terhadapku
menjadikan aku terumbang-ambing di dalam kehidupan ini

Ini baru hidup di dunia
Apatah lagi di Akhirat sana
jika kemurkaan tetap kekal hingga ke sana

Malanglah aku Tuhan di dunia hidup tidak menentu
jiwa gelisah, bahagia tidak ada
Di Akhirat pula ada Neraka

Tuhan rahmat-Mulah yang aku pinta!
Keampunan-Mulah yang aku harap
Anugerahkanlah padaku salah satu daripada yang dua itu

Agar aku hamba-Mu ini Engkau terima dengan baik
Tuhan dengarlah rintihanku ini
Janganlah hampakan permintaanku

Kabulkanlah doaku dengan rahmat-Mu
Agar aku selamat di Akhirat sana

Dari Minda Abu Atho'Ullah

kanjeng

Tiada ulasan:

Catat Ulasan