Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 28 Mei 2014

Logo Halal Mana Pilihan Kalbu

Di bawah ini diletakkan berapa logo HALAL yang dikeluarkan sama ada dari negara luar atau dalam dan juga halal yang dikeluarkan oleh syarikat swasta yang rasanya biasa kita lihat diletakkan pada label barangan makanan selalunya.






Dari logo-logo ini yang mana tulen? dan bagaimana nak kenal ketulinannya. Kalau logo itu tulen bagai mana nak tahu adakah ia diiktiraf oleh JAKIM ini disebabkan ada pengiktirafan halal oleh sesetengah badan atau negara luar yang tidak diterima pakai oleh JAKIM. Dimanakah maklumat mengenai tanda-tanda halal ini dapat diperolehi. Adakah maklumat mengenai perkara ini ada pada JAKIM. Perlukah setiap kali hendak membeli kena talefon JAKIM atau kena melayari laman web JAKIM?. Ada juga Jabatan Agama Negeri yang mengeluarkan sijil halal, tetapi dengan sedikit penambahan iaitu terdapat kolum bertulis H - diikuti oleh no. pendaftaran mengikut negeri sebagai contoh bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur H -14, bagi logo halal yang dikeluarkan oleh Jab. Agama Islam Selangor ( H-10), bagi logo halal yang dikeluarkan oleh Jab. Agama Islam Johor ( H- 01) dan begitulah seterusnya mengikut no. pendaftaran negeri-negeri.

Kenapa Malaysia yang tak seberapa luas ini mempunyai perbezaan dari segi logo seolah-olah setiap negeri mempunyai kayu ukur sendiri menentukan halal-haramnya. Sebolehnya diujudkan satu kelas penentuan yang mengguna pakai satu logo sahaja.

Cadangan aku saja, kalau boleh JAKIM atau Jabatan Agama Negeri membuat satu direktori / makalah yang diedarkan atau diletakkan di tempat orang ramai seperti pintu masuk pasa raya. Atau boleh juga dipaparkan dalam akhbar. Tak perlu setiap hari cukuplah sekadar sekali atau dua kali setahun.

Satu lagi buat pada logo tersebut diletakkan bar-kod. Kita selalu lihat di pasa raya besar diletakkan bar-kod  untuk melihat harga. Jadi guna konsep yang sama untuk memudahkan pengguna memastikan produk yang dibeli halal dan sijil yang digunakan masih sah.

Harap isu halal-haram ini bukan setakat isu bermusim sahaja tetapi perlu tindakan berterusan.

Ini logo yang sahih...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan