Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Ahad, 6 Januari 2013

Terukir Di Bintang Yuna Zarai

Tuah ayam nampak di kaki tuah manusia tak siapa tahu. Lagu Terukir Di Bintang Komposer dan Penulis Lirik oleh Yuna Zarai telah dinobatkan sebagi Anugerah Juara Lagu ke 27 (AJL27).

Terukir Di Bintang
Jika engkau minta intan permata
Tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang
Dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia
Akan aku cuba
Ku hanya mampu jadi milikmu
Pastikan kau bahagia
Hati ini bukan milikku lagi
Seribu tahun pun akan kunanti
Kan kamu
Sayangku jangan kau persoalkan
Siapa dihatiku
Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu
Hati ini bukan milikku lagi
Seribu tahun pun akan kunanti
Kan kamu
Sayangku jangan kau persoalkan
Siapa di hatiku
Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu
Sayangku jangan kau persoalkan
Siapa di hatiku
Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu
Terukir di bintang
Tak mungkin hilang cintaku padamu

2. Lagu ini lebih kepada gelora orang bercinta; rangkap akhir & hujung hanya berkisah ceritera nan sama. Malahan ada ketika ianya mengelirukan seperti rangkap ini "Pastikan kau bahagia... Hati ini bukan milikku lagi... Seribu tahun pun akan kunanti" bila seseorang telah membenci/pasti hatinua luluh mungkin itu yang Yuna maksudkan ianya terukir di bintang; tetapi untuk siapa hati itu; sebab harapannya masih ada dari ayat seribu tahun pun akan kunanti. Bermakna cinta yang tulus sebaiknya memaafkan bukan merajuk atau beralih kepada kekasih lain. Waima baris ini nyata tertulis: "Tak mungkin hilang cintaku padamu" Sekadar terukir di bintang tapi tak mahu memaafkan alahai sampai bila nak bersatu.Atau apa masalahnya sang Kekasih telah penat menanti si jejaka yang asyik mengdambakan seribu harapan.

3. Bagaimana pun TAHNIAH buat seorang insan seni yang masih muda telah berada di singgahsana tinggi. Yuna Zarai telah sebaris dengan Komposer & Penulis Lirik tanah air yang pernah menjadi juara. Yuna telah pun memenangi pelbagai anugerah sayangnya anugerah kali ini nampaknya dia tiada di tanah air..

4. Para juri AJL27 nampaknya kembali ke irama lagu dahulukala. lagu Terukir Di Bintang irama atau melodinya telah sering kedengaran sejak aku di zaman kanak-kanak lagi. Yuna pandai mencuri halia telinga pendengar dengan melodi yang lembut sentimental & menggoda. Ianya seolah-olah seiring dengan zaman hitam putih yang popular irama lagu Melayu nyanyian P Ramlee seperti lagu Getaran Jiwa. Tentunya para juri suka generasi kini kembali kepada irama Melayu lama.asal. Naib Juara & tempat Ketiga masih kekal sebagai lagu Melayu yang segar tanpa momokan rap atau kebaratan. Tahun ini para juri AJL27 dari kalangan mereka yang berkelibar bukan dari tanah air semata mereka diundang juga dari Indonesia & Singapura.

 Hebat Gadis kelahiran Kedah ini.

5. Bagi Persembahan Terbaik tak perlulah nak dipersoalkan sebab ianya pilihan peminat yang menggunakan SMS. Hafiz memang hebat sebab masih mantap denga vokalnya; Hafiz menyanyikan lagu Ombak Rindu & Ku Akui. Biarpun ada beberapa lagu yang sedap didengar tapi tidak menang seperti lagu Ombak Rindu, Patah Seribu, Teman Pengganti serta bebarapa lagu yang lain ianya tetap lekat di hati peminat. 12 lagu yang bertanding sudah cukup baik cumanya ada pertandingan ada yang menang dan kalah; lor kalau semua nak menang kena tiga lagu saja ke peringkat akhir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan