Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Rabu, 1 Jun 2005

Ketua Rumahtangga ( Siri Delima Merkah )


Semakin hari semakin tinggi pendidikan seorang wanita, kaum wanita tidak lagi jadi suri rumahtangga semata, tepai kini mereka telah menjadi surirumah nan berkerjaya. Soal Jodoh pula ...kini semakin ramai nan punya jodoh isteri nan lebih tinggi pendidikannya. Maka makin ramai nan punyai cabaran, peranan suami sebagai ketua rumahtangga tangga selalu tercabar lantaran kuasa ekonomi rumahtangga kian dimonopoli oleh kaum wanita. Wanita sebagai surirumah nan berkerjaya kian berani mencabar suami dalam membuat pilihan di rumahtangga. Contohnya dalam soal memilih pembelian rumah, kereta, perabut & terkadang sampai ke masalah bebenda remeh sekalipun.

Maka ramai kini suami mengambil alih kerja surirumah lantaran masa isteri dengan kerjayanya lebih lama berbanding berada di rumah. Tentunya ini terkadang menjadikan tangkapan umum berbeda-beda dengan rumahtangga nan sebegini, ada nan mengatakan suami telah kena queen contol
ada nan mengatakan telah kena makan nasi kangkang.. emm ntah apa lagi gelaran nan memang tidak sedap didengar.

Lalu timbul perbagai silapnya sikap wanita. Seperti keluar rumah tidak lagi meminta izin suami, sekadar memberi tahu ke arah mana ... bukan meminta izin jika ke mana-mana. Timbul masalah suami rasa rendah diri apatah lagi bila ke majlis isteri.

Memang agak ganjil jika melihat suami seharian menjemur pakaian keluarga. Seorang isteri seharian pulang lewat malam. Suami kena ke pasar & memasak untuk anak-anak. Tapi itulah kenyataannya kini, dunia nan semakin global memungkin kaum wanita mengatasi segala. Paling berani, kekinian makin ramai isteri telah berani meminta fasah, khuluq & sebagainya biarpun oleh perkara yang kecil.

Cumanya jika kembali ke agama kita, rasanya biar apa keadaan pun seharusnya kaum wanita tidak dapat tidak kena kembali ke arah asalnya. Biar setinggi manapun pelajarannya ketua keluarga tetap suami & kena terus menghormati suami sebagai ketua jika mahukan keadaan rumahtangga aman & tiada siapa punya wibawa jugak martabat tergugat atau dicabar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan