Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 1 April 2003

Pendekatan strategik tangani anti-Nabi (Agama)


Oleh Hasliza Hassan

Muslim perlu rangka pelan efektif elak eksploitasi musuh goncang akidah, provokasi

SERANGAN serta pertikaian terhadap sunnah dan peribadi Rasulullah SAW sama ada secara langsung atau tidak, belum berhenti, malah silih berganti sejak zaman Baginda hingga kini untuk menggoncang akidah umat Islam.

Dekan Fakulti Pengajian al-Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Dr Adnan Mohamed Yusoff, berkata lebih menyedihkan ialah serangan dan pertikaian itu bukan hanya datang daripada musuh Islam, malah segelintir masyarakat yang mengaku beriman dan berilmu.

Beliau berkata, umat Islam dicabar dan diuji kesabaran mereka melalui serangan berbentuk menghukum negara Islam mengikut andaian dan tindakan provokasi yang menyentuh akidah serta prinsip hidup diwarisi Muslim sejak sekian lama.

Katanya, bermula dengan isu karikatur, kecaman terhadap sahsiah serta kepemimpinan Rasulullah SAW dan yang terkini, penganugerahan gelaran kehormat kepada penulis novel menghina keperibadian Rasulullah hingga menimbulkan kemarahan umat Islam seluruh dunia.

“Apabila berlaku cabaran seperti ini, hanya bantahan dan demonstrasi dilakukan bagi menunjukkan rasa tidak puas hati. Adakah ini mencukupi untuk kita menangani serangan oleh pihak berkenaan yang sedikitpun tidak terkesan dengan apa yang kita lakukan.

“Sudah tiba masanya umat Islam bangkit bersatu menangani isu ini dengan merangka pendekatan lebih strategik, efektif dan menyeluruh. Pembabitan semua pihak perlu bagi memastikan sunnah dan keperibadian Rasulullah tidak menjadi bahan untuk menekan umat Islam,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Seminar Warisan Nabawi (Swan) anjuran Fakulti Pengajian al-Quran dan Sunnah Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) di Putrajaya, baru-baru ini.

Seminar bertujuan menyingkap dan mengetengahkan warisan Nabawi sebagai jalan penyelesaian terhadap cabaran kehidupan moden itu dirasmikan Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tan Sri Abdul Hamid Othman. Hadir sama, Naib Canselor Usim, Datuk Abdul Shukor Husin.

Bertemakan Sunnah Aplikasi dan Cabaran Semasa, seminar yang julung kali diadakan itu diharap dapat meningkat kefahaman masyarakat terhadap sunnah Rasulullah SAW selaras penjanaan Islam Hadhari menggerakkan ummah dalam pelbagai bidang dan pengkhususan.

Sebanyak 50 kertas kerja dibentangkan oleh pembentang kertas kerja dari dalam dan luar negara sesi pembentangan khas dan sidang selari membabitkan isu serta penemuan kontemporari berkaitan sunnah dan sirah Nabi SAW.

Hasil daripada perbincangan selama dua hari itu diharap dapat menghasilkan satu resolusi dalam mengaplikasi dan menghayati sunnah Nabi pada era globalisasi serta menyemarakkan Islam melalui konsep Islam Hadhari.

Dr Adnan berkata, warisan Nabawi merangkumi sunnah dan sirah junjungan besar Nabi Muhammad SAW, adalah ilmu sangat berharga yang perlu dimanfaat setiap individu Muslim daripada semua lapisan generasi.

Katanya, menjadi tanggungjawab mereka yang mendalami ilmu warisan Nabawi mengetengahkan kebijaksanaan Baginda menangani setiap masalah supaya dapat dijadikan contoh dalam menangani masalah zaman moden.

Pensyarah Universiti Damascus Syria, Prof Dr Muhammad Taufik Ramadhan al-Bouti yang menyampaikan ucaptama pada seminar itu menjelaskan secara terperinci mengenai sunnah Nabi Muhammad SAW.

Beliau menekankan peranan Rasulullah SAW menghuraikan ayat al-Quran dan menjelaskan apa yang dikehendaki melalui sabdanya serta amalan yang dilakukan untuk dicontohi serta diajarkan kepada umat Islam.

Katanya, sunnah Rasulullah yang mencakupi pelbagai cabang ilmu adalah rujukan bagi setiap kekaburan yang timbul baik dari segi hukum, amalan serta keperluan hidup seharian yang bukan saja untuk umat terdahulu, malah sesuai sampai bila-bila.

INTI PATI
Seminar Warisan Nabawi


Serangan serta pertikaian terhadap sunnah dan peribadi Rasulullah SAW bukan saja datang dari musuh Islam, malah segelintir masyarakat yang mengaku beriman dan berilmu.


Pembabitan semua pihak perlu bagi memastikan sunnah dan keperibadian Rasulullah tidak menjadi bahan untuk menekan umat Islam.


Warisan Nabawi merangkumi sunnah dan sirah junjungan besar Nabi Muhammad SAW adalah ilmu sangat berharga yang perlu dimanfaat setiap individu Muslim daripada semua lapisan generasi.

Sunnah Rasulullah yang mencakupi pelbagai cabang ilmu adalah rujukan bagi kekaburan daripada segi hukum, amalan serta keperluan hidup seharian yang bukan saja untuk umat terdahulu, malah sesuai sampai bila-bila.

Setiap umat Islam bertanggungjawab mempelajari serta memahami ilmu hadis seperti mana generasi silam bersumberkan wahyu daripada Allah SWT.

Sunnah Nabi SAW juga menjadi teras dan sumber pemikiran serta falsafah bagi umat Islam membina kemajuan.

Sunnah banyak memberi gambaran mengenai apa yang berlaku waktu ini.

Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan