Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Khamis, 22 Januari 2009

Desa Tualang 2 (Singgahsana)


Baru petang tadi aku menerima jawapan positif tentang cuti 103 hari yang luput.
Emmm! agak lama menunggu jawaban e-mel terdahulu...
Sekitar 50 hari sahaja ianya luput lantaran terlebih kumpul.
Mungkin antara kita kurang prihatin akan kaedah cuti yang layak dibawa ke tahun hadapannya.

Jangan menyalahkan sesiapa.

Kesilapan aku adalah lantaran pada awal sistem e-cuti atau cuti talian terus melalui internet; Aku terlalu bergantung dengan kerani yang menyemak cuti. Aku tidak pun punyai kata laluan maka aku memang tak tahu jumlah sebenar cuti berbaki saban tahun; di penghujung tahun.

Hinggalah bilamana sistem perakam waktu melalui internet diperkenalkan yang memaksa aku punyai kata laluan yang sama dengan e-cuti. Tidak boleh menuduh kerani yang memantau cuti itu membuat kesilapan atau buta IT.
Tau-tau terlalu banyak cuti berlebihan hinggakan pada tahun 2001 luput 15 hari. Begitulah tahun tahun berikutnya aku kehilangan cuti sebanyak 38 hari & semasa aku belajar Bahasa Jepun sebanyak 22 hari. lantaran aku tidak sempat mengisi borang bawa baki cuti kerana ketika itu aku cuti belajar; sibuk belajar Bahasa Jepun & berada di Jepun. Semuanya berjumlah 50 hari lebih kurang tak apalah lantaran dapat cuti menunaikan Haji pada tahun 1992 sebanyak 40 hari. Kira berbaloilah.

Bila sebut bercuti rehat, rasanya semua staf kerajaan pasti akur, tak bercuti pun ramai kalangan kita tetap berehat di tempat kerja. Jadi tak elok juga persoalkan sangat tentang sah kini 50 hari cuti aku yang luput itu.

Cumanya aku sejarah kerjayaku sejak tahun 1997 hinggalah penghujung tahun lalu; aku banyak menghabiskan masa di makmal, siang maupun malam. Tanpa tuntutan lebih masa. Dunia ICT memang amat mencabar & memerlukan banyak tumpuan masa. Aku hanya membuat tuntutan lebih masa sekitar dua ke tiga semasa di KKA yang akhirnya menimbulkan perbalahan antara KJ & Ketua Unitku. Perbagai kesangsian tentang perlukan aku menuntut elaun lebih masa. Huh! malas nak fikir masalah lama dulu.

Khabar petang tadi memang akan merubahkan tarikh aku mula berpencen. Besar kemungkinan bulan April & Mei aku telah berehat di rumah. Mungkin lambaian Desa Tualang semakin dekat. Alam kerjayaku tinggal kenangan; rasanya kenangan yang manis & yang pahit itu terlalu bertindih menindih.

Secara peribadi aku berpendapat; tak semestinya pendapatan aku ini betul lagi jitu.

Terlalu banyak rasanya sistem kerajaan kita yang perlukan perhatian & pembetulan. Terlalu ramai lagi kalangan sahabatku di seluruh negara yang masih tidak terbela nasib mereka. Begitu juga di sektor swasta; masih banyak kebajikan mereka terabai. Aku amat berbangga dengan JPM yang merisik aku dengan e-mel & menaikkan taraf kerjaya staf mereka 100 orang sekali gus. Masih aku simpan e-mel ini.

PEMBANTU TADBIR RENDAH N11.. 100 kekosongan.
JABATAN PERDANA MENTERI 2008/10/21 PUTRAJAYA
Tarikh: Rabu, 22 Oktober, 2008, 12:45 AM


From: Warkah Untuk PM
Subject: Penghargaan daripada PM
To: idanradzi@yahoo.com
Date: Tuesday, March 4, 2008, 9:25 PM


Ketika aku kerap bere-mel dengan Warkah Untuk PM dalam masalah kebajikan pekerja awam kerajaan; masalah pekerja swasta, pun masalah kemudahan awam. Bagiku saluran Warkah Untuk PM adalah saluran yang amat telus & jitu tindakannya. Seharusnya organisasi lain mengambil langkah JPM ini buat staf mereka yang masih ramai di N1 pun N4. Intai-intailah akan Pelayan Pejabat... jika dalam panggilan orang putih Budak Pejabat (N1) ramai sangat telah pangkat Atok di sekeliling kita. Apakah kita mahu terusan kerah tenaga mereka yang pangkat ayah atau atok buat kita ini hingga ke akhir hayat mereka tanpa kenaikan pangkat.

Kenapa tidak ujudkan semula jawatan buat mereka seperti Penyemak Fail, Pembantu Stor Rendah, Pembantu Makmal Rendah, Pembantu Tadbir Rendah sperti di JPM, Juruteknik Rendah diujudkan semula... sebabnya ini lah tangga kenaikan pangkat buat kumpulan sokong di aras terendah N1 umpamanya. (Pembantu Am Pejabat telah ujud buat pekerja di pejabat; Pembantu Am Makmal kenapa tidak diujudkan buat mereka yang berpekerja di makmal)... banyak lagi jawatan yang boleh kita fikirkan untuk kenaikan pangkat kumpulan sokongan yang hampir pencen & terinanya ini...jika memang kita bukan jenis Sifar Kebajikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan