Translate

Asal kejadian jurnal@blog ini...

Asal kejadian isipati jurnal@blog ini adalah dari http://idanradzi.easyjournal.com tetapi nak jadi ceritera server sana asyik terhalang untuk diakses. Kini 2012 telah padam server Easyjournal ini.

Aku hanya sempat memindahkan sedikit sahaja data ke situs cermin ini. Alahai sedih amat.

Situs ini lebih kepada keterbukaan dalam soal Politik, usah dilabelkan situs haluan kiri atau pro parti mana pun. Pemilik asalnya adalah seorang Penyair nan lebih suka mendalami jiwa rakyat marhaen.

Bantu

Selasa, 2 September 2008

Surau Bunian (Singgahsana)


Cerita dedulu tentang Surau Bunian

Hari kedua berpuasa. Terawih pertama di Jenaris, punyalah ramai. Aku tersimpuh di luar surau, sembahyang atas tikar tambahan. Memang tak muat Surau Jenaris.

Mila masak Tom Yam, Anif bukan main berselera makannya. Sedap amat Mila masak. Selalunya tak masam sangat, kali ini terasa akan asamnya. Bubur lambok yang aku mabil di masjid UPM tidak habis. Semua lebih suka dengan Tom Yam yang Mila masak. Airnya pula air laici, tak cukup biarpun Mila telah bancuh sebesen.

"Ayah kita sembahyang di masjidlah ayah, Surau Jenaris tu ramai sangat orang... tak muat" Afiz mengajak aku sembahyang di masjid Kajang.

"Kita sembahyang di Surau Bunian sahajalah ayah!" Azim lebih suka sembahyang di Surau Bunian, Aziq & Anif pun sama. Jadi aku & Afiz terpaksa mengalah.

Terawih kedua di Surau Bunian, sekarang sudah ada pemisah buat jemaah lelaki & wanita. Imamnya dari kalangan mereka yang hafiz Al Quran, macam dua beranak bergilirgilir membawa makmum sembahyang terawih. Cuma ada empat shaf jemaah lelakinya. Memang damai sembahyang di Surau Bunian ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan